Grootschalige toepassing NOEdeck vloerbekisting in parkeergarage First

Voor aanvang van de bouw van de parkeergarage werd een bouwkuip gerealiseerd die bestaat uit stalen damwanden en stempelramen. Hierin werden de 775 vibro-combinatiepalen geïnstalleerd die als fundering voor First Rotterdam dienen. Met de aanwezigheid van de tijdelijke stempelramen lag het vervolgens voor de hand om de vloeren van de parkeergarage in het werk te storten. Daarbij is gekozen voor een bekistingoplossing op basis van NOEdeck vloerbekistingen.

Kunststof platen

Deze bekisting is licht van gewicht en kan door het beperkte aantal onderdelen in zeer korte tijd worden opgebouwd. De ingenieurs van NOE-Bekistingtechniek ontwikkelden daarbij een oplossing op basis van een volledig nieuwe bekisting met NOEboard kunststof platen voor een strak betonoppervlak. De 900 x 1500 millimeter grote panelen zorgen, conform de voorwaarden van de architect, voor een regelmatig platenpatroon. In totaal werd maar liefst 7.000 m2 vloeroppervlak met vloerbekisting gerealiseerd. Het NOEdeck vloerbekistingsysteem omvat stempels, langsliggers en aluminium bekistingpanelen met kunststof bekistingplaten. Deze snel te verwerken combinatie leent zich niet alleen voor in het werk gestorte vloeren, maar ook voor in het werk gestorte balkstroken en breedplaatvloeren.

Voordelen

De terugliggende zijkant van de panelen zorgt ervoor dat de zijkanten schoon blijven en tijdrovend schoonmaakwerk zoveel mogelijk wordt voorkomen. De lichtgewicht aluminium panelen worden geleverd met kunststof (NOEboard) bekistingplaat met een maximale afmeting van 900 x 1500 mm. De NOEboard-platen die voor de parkeergarage van First Rotterdam zijn toegepast, kenmerken zich door een glad en schoon oppervlak. NOEboard is een composietplaat met een sandwichstructuur. Dankzij de innovatieve opbouw heeft de beplating een langere levensduur dan gebruikelijke bekistingplaten. De stempels zijn voorzien van een speciale valkop die tot 48 kN belastbaar is en in combinatie met de langsliggers een razendsnelle opbouw mogelijk maakt. De langsliggers worden geleverd met een lengte van 1500, 2100 of 2400 mm.

Naast de NOEdeck vloerbekisting leverde het bedrijf ook verschillende andere systemen, waaronder de LS-200 zwaarlaststempels. Deze stempels worden ingezet ter plaatse van de geplande hellingbanen in de parkeergarage. Omdat de horizontale vloer hier ontbreekt, worden de naar binnen drukkende krachten tijdelijk opgevangen met de zwaarlaststempels. De stempels worden, samen met LG-W200 ondersteuningstorens en H20-liggers, ook ingezet bij de bouw van de betonbalken langs randen, hellingbanen en vloeren in de trappenhuizen.

First Rotterdam

De bouw van First Rotterdam is onderdeel van de herontwikkeling van het Weenapoint in Rotterdam. Het project omvat in hoofdzaak de bouw van een nieuw kantoorgebouw met tweelaagse ondergrondse parkeergarage, met daarop een plintgebouw van zeven verdiepingen hoog (First XL). Hierop komt aan de oostkant van het gebouw een 31 verdiepingen tellende toren (FirstTower), bestaande uit een mid-rise gedeelte en een high-rise gedeelte. In totaal zal First Rotterdam zo’n 125 meter hoog worden. Het gebouw naar een ontwerp van de Architekten Cie. zal een nieuw, beeldbepalend element worden in de Rotterdamse skyline.

Opmerkelijk detail in het plintgebouw wordt het kunstwerk Wall Reliëf no. 1 van de Engelse kunstenaar Henry Moore. Dit bakstenen monument sierde sinds 1955 de gevel van het voormalige Bouwcentrum. Het kunstwerk bestaat uit circa 16 duizend handgemaakte bonte klinkers die in wild verband tot een reliëf zijn samengevoegd. Het geheel zal op straatniveau in de gevel van First Rotterdam worden geïntegreerd.

http://www.noe.nl/

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

3 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

4 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

4 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

4 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

4 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

4 dagen ago