TNT Duiven rijdt al sinds 1998 met Toyota. Het aantal heftrucks bij de toonaangevende leverancier van wereldwijde express diensten voor de zakelijke markt is in de loop der jaren flink toegenomen. TNT heeft bewust gekozen voor het nieuwste Traigo 48 model dat ergonomischer, compacter en toch ruim is. Corporate Manager Harry Bruns licht toe: ‘Onze ervaring met het merk Toyota, ook bij de chauffeurs, is goed en ook de snelheid en kwaliteit van de dienstverlening zijn voor ons van essentieel belang.’
Veiligheid voorop
In verband met de veiligheid en de aard van de werkzaamheden zijn alle trucks op maat aangepast voor TNT. Zo hebben de trucks een snelheidbegrenzing en een dodemanspedaal en functioneert de truck niet als de gordel niet gedragen wordt. Verder zijn de machines voorzien van een hoogtebegrenzer op de mast om schade in vrachtwagens en trailers te voorkomen. Gezien de zware inzet is er gekozen voor een rentalcontract op basis van inzeturen per truck per jaar.
Managementinformatie
Om goed inzicht te verkrijgen in de daadwerkelijke inzet van de trucks, zijn alle Traigo’s voorzien van Toyota I_Site. Alleen bevoegde chauffeurs kunnen met hun toegangspas inloggen op de truck. Via het draadloze communicatiesysteem krijgt TNT inzicht wie de bestuurder is en hoe de inzet van de truck is. Met behulp van de ingebouwde schoksensor wil TNT het aantal schadegevallen verminderen. Toyota zorgt met I_Site ook voor periodieke managementrapportages om de inzet te volgen en de werkbelasting zo optimaal mogelijk over de trucks te verdelen.
TNT maakt ook gebruikt van het door IBG geleverde IBOS-systeem binnen het batterijlaadstation. Hiermee weet je exact welke batterij geladen wordt, hoeveel ladingen/ontladingen er zijn en welke unit bij een batterijwissel aan de beurt is om gebruikt te worden. Hierdoor realiseert TNT aanzienlijk meer laad/ontlaadcycli en werden ook alle nieuwe batterijen en HF-laders inclusief IBOS uitbreiding geleverd.
Om snel te kunnen wisselen beschikken de Traigo 48 trucks over een handig systeem voor zijdelings wisselen. In het laadstation wordt de batterij snel en veilig gewisseld met behulp van twee aangepaste elektropallettrucks met vacuümgrijper.
Geruisloze overgang
Het distributiecentrum in Duiven is de grootste overslagloods van TNT in Europa. Het merendeel van de overslag van exprespakketten, documenten en vracht voor Europa vindt hier plaats. Er staan dus nogal wat belangen op het spel, want als er geen heftrucks rijden betekent dit een directe vertraging in de distributie. Van tevoren was er dan ook een gedetailleerd plan opgesteld met een draaiboek om een soepele overgang binnen een weekend te realiseren waardoor men maandag met opgeladen batterijen en al direct weer aan de slag kon.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…