VDL Bus & Coach heeft een contract getekend voor de levering van 77 Citea’s voor de stad Stockholm. Deze order is de grootste uit de geschiedenis van de VDL Groep voor de Zweedse busmarkt.
Daarnaast heeft VDL de opdracht gekregen om 85 gelede bussen (ook wel harmonicabussen genoemd) om te bouwen. De nieuwe Citea’s worden in januari 2013 opgenomen in de dienstregeling. De helft van de gelede bussen wordt vanaf augustus 2012 ingezet, de andere helft in januari 2013.
Citea XLE
De Citea’s zijn van het type XLE (low entry). De lagevloerconstructie tot aan de achteras, een hoge mate van modulariteit en een grote wendbaarheid, maken de Citea geschikt voor zowel stads- als streekvervoer. Door de verschillende lengtevarianten, de variëteit aan enkelblads en dubbelblads deuren en de combinatiemogelijkheden hiervan, kan een stuk maatwerk geleverd worden dat voldoet aan de wensen van elke vervoerder. De lagevloerconstructie bij de in- en eerste uitstapdeur zorgt voor een optimale toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers en passagiers met kinderwagens.
Topklasse van Europa
De order van Arriva bestaat uit 21 Citea’s met een lengte van 13,7 meter en 56 Citea’s met een lengte van 14,5 meter. Alle bussen worden voor het openbaar vervoer in Stockholm en directe omgeving ingezet. Rémi Henkemans, algemeen directeur VDL Bus & Coach: ‘Deze nieuwe, grote order bevestigt eens te meer onze strategie met betrekking tot lichtgewicht concepten met de focus op het openbaar vervoer in Europa. Onze Citea range, met de SLF als Bus of the Year 2011, toont aan dat wij met onze openbaarvervoerbussen tot de topklasse van Europa behoren. Wij zijn bijzonder trots dat onze kennis en kunde op dit gebied door steeds meer personenvervoersbedrijven erkend wordt.’
Kracht van samenwerking
Daarnaast vormt de order van 77 nieuwe Citea’s in combinatie met de ombouwopdracht van 85 gelede bussen ook een mooi staaltje van ‘kracht door samenwerking’, vindt Henkemans. ‘De gelede bussen die omgebouwd worden komen namelijk van Arriva Nederland. Met de aanpassingen die door ons uitgevoerd worden, zijn deze bussen straks uitermate geschikt voor het openbaar vervoer in Stockholm. Zowel Arriva als VDL tonen op deze manier de voordelen van grotere internationale ondernemingen en de kracht van het daadwerkelijk samenwerken’, aldus Rémi Henkemans.