De megaorder elektrische bussen voor Oost-Nederland, die bussenbouwer VDL eind december 2019 misliep, blijkt op frauduleuze wijze te zijn vergeven aan Chinese fabrikanten. In geheime contracten, zogenaamde side letters, staat dat de Chinese busbouwers niet met rechtzaken of boetes worden geconfronteerd, mochten ze hun leveringsgaranties niet nakomen. Dit blijkt uit berichtgeving van onderzoeksplatform Follow the Money.
In december schreef Wim van der Leegte, eigenaar en commissaris van VDL Groep, dat hij zich zorgen maakte over dit soort gunningen voor de werkgelegenheid in Nederland. ‘Maar als voorvechter van het behoud van werkgelegenheid in de hoogwaardige Nederlandse maakindustrie maken wij ons oprecht grote zorgen door de gunningen van de genoemde concessies. Het bestellen van Chinese bussen zal leiden tot structurele consequenties voor de werkgelegenheid in Nederland.’
Ongelijk speelveld
Zowel FME als Van der Leegte spraken over een ongelijk speelveld. En nu blijkt dat de gunning niet op eerlijke wijze is verkregen. Juist de leveringstermijn bleek een argument om niet voor VDL te gaan, meldt Follow the Money. Keolis heeft aan de opdrachtgevers, de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland, gemeld dat zij denkt onregelmatigheden te hebben ontdekt bij haar inschrijving op de aanbesteding IJssel-Vecht. Het vervoersbedrijf heeft intussen ook melding van fraude gemaakt bij het Openbaar Ministerie. De provincies beraden zich op verdere stappen. Volgens gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel is ontbinding van de consessie met Keolis een van de scenario’s die nu onderzocht wordt, meldt dagblad De Stentor.