Grote veranderingen komen van mkb, niet van de multinational

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

In ‘Klein is het nieuwe Groot’ en ‘De mens centraal in de nieuwe economie’ uit de Syntens boekenreeks ‘Visie op innovatie’ spelen niet de multinationals de hoofdrol, maar juist het midden- en kleinbedrijf! Dankzij haar veerkracht is het mkb beter in staat structuren los te laten en het beste uit mensen te halen. De schrijvers, adviseurs Caroline Rijnbeek en Anke Wiersma, komen bij veel bedrijven over de vloer. Zij laten groepen ondernemers zien hoe zij het beste uit hun werknemers kunnen halen. Dat vraagt om discipline en geduld, maar wordt makkelijker als mensen elkaar aanmoedigen om vol te houden.

Caroline schrijft in haar eerste boek ‘Klein is het nieuwe Groot’  over groepsbelangen, de menselijke maat en ontwikkeling van talenten. Dit boek, vol voorbeelden uit haar adviespraktijk en eigen, eerlijke bespiegelingen, is onlangs uitgebracht. Samen met het boek ‘De mens centraal in de nieuwe economie’ van Anke Wiersma. Anke laat de lezer zien hoe de arbeidsmarkt verandert en welke maatschappelijke trends hieraan ten grondslag liggen. Ze daagt de lezer uit naar de toekomst te kijken. Het draait weer om creativiteit, het koesteren van diversiteit, vakmanschap én ondernemerschap, aldus Anke.

Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg
Caroline gelooft er heilig in dat we sneller en leuker kunnen werken aan een betere en mooie wereld en dito economie door te leren elkaar complimenten te geven, elkaar aan te moedigen door te gaan met zaken die we goed kunnen en door successen te vieren. En daar zijn we nu net niet goed in, vindt ze. Daarentegen zijn we wel experts geworden in het zien van de fouten en missers die we maken. Kijkend naar de nieuwe generatie kinderen, blijkt dat één op de zes inmiddels een label heeft gekregen: dyslexie, dyscalculie, ADHD en autisme. De focus ligt op wat ze niet goed kunnen. Al deze kinderen krijgen het signaal: je bent niet goed genoeg. Worden het hiermee verantwoordelijke en zelfstandige medemensen?


Maatschappelijke belangen dienen het doel
Caroline en Anke zitten al jaren in het adviesvak. Ze werken allebei voor Syntens Innovatiecentrum. Ze komen gelukkig maar weinig ondernemers tegen die het puur voor het geld doen. De ondernemers hebben liefde voor hun vak of product en zijn trots op wat ze presteren. Natuurlijk is het maken van winst noodzakelijk om te kunnen groeien en te blijven bestaan, maar niet belangrijker dan het hebben van visie en het creëren van toegevoegde waarde. Ze adviseren ondernemers met klem doel en middel om te draaien. Winst maken is een middel, maatschappelijke belangen dienen het doel. Er zijn veel ondernemers die op deze manier hun bedrijf willen leiden en er is ook al een flink aantal die dit al met succes doet. Vanuit waarden, betrokkenheid en vertrouwen. Het is effectiever en efficiënter en onderzoeken tonen het aan: 19 procent meer omzet en 10 procent meer winstgevendheid. Maar nog veel meer geluk en werkplezier.


Reeks
Herman Wijffels, hoogleraar Duurzaamheid en Maatschappelijke Verandering, schreef het voorwoord voor ‘Klein is het nieuwe Groot’. In het boek van Anke, ‘De mens centraal in de nieuwe economie’  schrijft spreker en auteur Jan Bommerez in zijn voorwoord geïnspireerd te zijn door Anke. Ze weet in weinig woorden de essentie te vertellen van waar het nu echt om gaat als je succesvol wilt zijn in de nieuwe economie, aldus Bommerez. De boeken zijn te bestellen via www.syntens.nl/visieopinnovatie. De kosten bedragen 7,95 euro per stuk, inclusief verzending.