De aanbestedingswetgeving geldt voor de inkoop bij de overheid en aan de overheid gelieerde instellingen. Sinds 1 april van dit jaar is in Nederland de Aanbestedingswet van kracht . Bij het aannemen van deze wet werd er in Brussel echter al gewerkt aan een nieuwe Europese aanbestedingsrichtlijn die de basis vormt voor de huidige Aanbestedingswet. Deze Europese richtlijn wordt rond de jaarwisseling door het Europees parlement en de Europese Commissie behandeld en moet binnen twee jaar in de net nieuwe Nederlandse Aanbestedingswet worden ingepast.
De nieuwe Europese regels leggen naast het bevorderen van concurrentie meer nadruk op het toepassen van sociale- en maatschappelijke aspecten bij de gunning van opdrachten werken, leveringen en diensten. Een ander opmerkelijk punt is dat voor alles waarvoor geen standaardproduct beschikbaar is in de markt, de onderhandelingsprocedure mag worden ingezet.
Het voordeel van een onderhandelingsprocedure is dat er veel beter door de leveranciers ingespeeld kan worden op de wensen van de opdrachtgever. Een nadeel van dit voorstel is een mogelijke ´vlucht naar de onderhandelingsprocedure´, ook voor zaken waarvoor deze procedure niet nodig is om tot een voor de opdrachtgever bevredigend eindresultaat te komen en dus juist meer werk en administratieve lasten voor zowel leveranciers als aanbestedende diensten tot gevolg kan hebben. In de onderhandelingsprocedure is het voor aanbieders veel lastiger om na te gaan wat exact van ze gevraagd wordt en of ze daadwerkelijk eerlijk en netjes behandeld worden. Voorwaarde bij de inzet van de onderhandelingsprocedure is dat deze zeer zorgvuldig en professioneel gehanteerd moet worden.
Volgens de voorzitter van NEVI Publiek, de vereniging van inkopers in de publieke sector, en tevens voorzitter van de speciaal voor deze nieuwe Europese Richtlijnen opgestelde NEVI-werkgroep, professor Jan Telgen (Universiteit Twente) ligt hier ook een taak voor de Nederlandse wetgever: ´Het omzetten van de Europese richtlijn in een Nederlandse wet is geen automatisme. Er is een groot aantal punten, die iedere lidstaat zelf mag invullen. Ook kunnen er allerlei extra zaken geregeld worden, zoals ook bij onze huidige wet is gebeurd. Eén van de punten waar de nieuwe wet zeker ook aandacht voor zou moeten hebben is de uitdaging voor aanbestedende diensten hoe de onderhandelingsprocedure zorgvuldig te kiezen en in te richten.´ Het voorkomen van het te pas en te onpas inzetten van de onderhandelingsprocedure is behoorlijk lastig en de uitvoering van een onderhandelingsprocedure vergt een professionele inkoopfunctie volgens deze NEVI-werkgroep die naast Jan Telgen bestaat uit inkoop- en aanbestedingsexperts uit de publieke sector.
De nieuwe regels stellen extra eisen aan de inkopers. Als de regels precies voorgeschreven zijn, weet je vooraf ook precies wat je moet doen en wordt je veel minder gedwongen na te denken. In een onderhandelingsprocedure moet je zelf gaan bedenken hoe je het proces wilt inrichten: dat is geen sinecure. Aan ons en de overheid de taak om de professionaliteit van de inkopers op het vereiste niveau te brengen. NEVI-Publiek gaat die uitdaging graag aan” en is dan ook graag bereid om met het Ministerie en aanbieders om de tafel te gaan zitten om samen tot een goede oplossing te komen.”.
De staalmarkt wordt geconfronteerd met een groeiend aantal onzekerheden, die verstrekkende gevolgen kunnen hebben, zowel…
Digitalisering is de drijvende kracht achter de toekomst van de maakindustrie. Terwijl termen als Smart Industry…
Machinefabrikant Style uit Bunschoten-Spakenburg heeft acht freesmachines geleverd aan de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding…
Denk je dat het voor jou als OEM of machinebouwer zo’n vaart niet zal lopen?…
Het consortium PIXEurope, dat bestaat uit partijen uit elf landen waaronder Nederland, is geselecteerd voor…
In mijn vrije tijd ben ik een fervent toerskiër. Er is niets mooier dan op…