‘Ja’, zegt de vertrekkende en getergde directeur van BSB Staalbouw Jan Pesie.’ Al was dat niet makkelijk geworden.’ Financieel stond BSB Staalbouw uitermate zwak. Momenteel zijn er ‘inventariserende gesprekken’ met een aantal overnamekandidaten. ‘Binnen enkele dagen is er duidelijkheid’, volgens curator Cnossen.
Tegenvallers bij twee grote werken, de Ketelbrug bij de A6 en een fiets- en voetgangersbrug in Utrecht en het dodelijke ongeval met de duiker in de Nederrijn, lagen ten grondslag aan het faillissement van BSB Staalbouw.
Ongeval met duiker
Jan Pesie in Cobouw: ‘BSB Staalbouw is in september met een gigantische onkostenpost geconfronteerd als gevolg van het ongelukkige, dodelijke ongeval met een duiker in de Nederrijn. Tijdens de bouw van een tijdelijke waterkering bleek totaal onverwacht op een ongunstige plek een enorme hoeveelheid grind te liggen. We konden de tijdelijke stuw daarom niet plaatsen. In opdracht van ons is de duiker het water in gegaan. Op een iets andere plek, om te checken of daar ook grind lag, kwam hij om het leven. Dramatisch was dat. Daar kwam bij dat de Arbeidsinspectie het werk drie weken stillegde, terwijl alle onderaannemers met materieel en mensen ter plaatse waren. De kosten waren zo’n veertigduizend euro per dag. De schadepost liep op naar 1,2 tot 1,5 miljoen euro, maar die konden wij nergens onder brengen.’
Complete eigen vermogen opgesoupeerd
Maar dat was niet het enige voorval, dat tot het faillissement van BSB Staalbouw leidde: ‘Financieel stond BSB Staalbouw uitermate zwak. We kregen te maken met tegenvallers bij twee grote werken, de Ketelbrug bij de A6 en een fiets- en voetgangersbrug in Utrecht. Met een verlies van 3,8 miljoen euro werd daardoor het complete eigen vermogen opgesoupeerd. Het is lastig acteren als je dan continu een beroep op crediteuren moet doen. Omdat we het werk in de Nederrijn pas in 2018 kunnen afmaken, komt ook die geldstroom tot stilstand. Dan loopt het op een gegeven moment spaak.’ BSB ging al eerder failliet in 2003, maar volgens Pesie was de oorzaak toen heel anders.’In 2003 leidde een opdrachtgever ons bedrijf heel bewust naar een faillissement. Nu is het een opstapeling van tegenvallers.’
Eerder faillissement
Na het dieptepunt in 2003, krabbelde het bedrijf uit Sumar weer op. Pesie: ‘Met name in 2007, 2008 en 2009 ging het ons voor de wind. 2011 was een goed jaar, maar de crisis heeft er ook bij ons ingehakt. De marktsituatie was slecht en ook wij hebben ons gewaagd aan te grote risicovolle projecten, vooral om maar aan het werk te blijven.’
Alphen
Volgens Pesie is het ongeval met de kraan in Alphen aan de Rijn in elk geval geen oorzaak van het faillissement. ‘Alleen in de media worden wij met dit ongeval geassocieerd. Opdrachtgevers hebben hier niet één keer een kritische noot over gekraakt. We leggen het goed uit en hebben alles ook netjes met de gemeente Alphen opgelost. BSB Staalbouw heeft een goede naam en uiteindelijk is dit ongeval geen smet op het blazoen gebleken.’
Toekomst van BSB Staalbouw
‘Een aantal partijen heeft zich gemeld voor een doorstart. Er ligt een behoorlijke hoeveelheid werk, dus ik verwacht dat dit binnen nu en anderhalve week gebeurt. Het bedrijf staat goed te boek, ook bij Rijkswaterstaat, ‘s lands grootste opdrachtgever. Dan is het bijna onvoorstelbaar dat BSB Staalbouw verloren gaat. De toekomst is wel zonder mij. Ik ben bijna 67 jaar en hoop dat ik van mijn pensioen mag genieten. Ik blijf het technische vak wel leuk vinden. Mocht men mijn jarenlange ervaring en out of the box-denken nodig hebben bij technische hoofdbrekens, dan help ik graag. Maar niet meer met managementzaken of financiën.’