Haitsma Beton werkt aan complex project met spoor- en perronplaten onder CS Amsterdam

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Haitsma Beton werkt deze weken aan de realisatie van een langzaamverkeerpassage onder het Centraal Station van Amsterdam. Een complexe operatie, waarvoor het bedrijf twintig spoor- en perronplaten levert.

De prefab elementen zijn door de fabrikant voorzien van ingestorte spoorgoten, die aan minimale toleranties moeten voldoen. Na het speciaal transport worden de zware platen (variërend van 37 tot 120 ton gewicht) met behulp van een 200 tons hydraulisch hefsysteem door MNO Vervat gemonteerd.

Om het treinverkeer niet te hinderen, vinden het railtransport en de montage in de weekeinden plaats. De buitendienststellingen zorgen voor extra planningsdruk.

De nieuwe tunnel zal Amsterdam Noord met de binnenstad verbinden en tegelijk de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers verbeteren. Dagelijks zullen naar verwachting vijftienduizend fietsers de 110 meter lange tunnel (b x h = 10 x 3 meter) gebruiken. Najaar 2012 moet de passage gereed zijn

Haitsma Beton produceert de platen in opdracht van MNO Vervat, dat de ruw-, spoor- en afbouw verzorgt. Het gaat om negen perronplaten (gemiddeld 11,6 meter lang en variërend in breedte van 2,85 tot 4 meter en in gewicht van 37 tot 50 ton) en acht spoorplaten van 11,6 meter lengte, die verschillen in breedte (3,7 tot 5,21 meter) en gewicht (92 tot 120 ton).

Volgens planning worden de laatste twee platen in week 35 geleverd en gemonteerd.