De nieuwe Noordzeebrug over het Van Starkenborghkanaal bij Zuidhorn krijgt de langste en zwaarste liggers die ooit in Nederland zijn gefabriceerd. De 68 meter lange kokerliggers wegen 240 ton en komen uit de productiehal van Haitsma Beton.
In de nieuwe N355, die onder Noordhorn en door de polder zal lopen, komt voor de kruising over het Van Starkenborghkanaal een hoge, lange en vaste Noordzeebrug. Het nieuwe kunstwerk met twee keer twee rijstroken krijgt een doorvaarthoogte van 9,10 meter en een doorvaartbreedte van 54 meter. Om dat mogelijk te maken heeft hoofdaannemer GMB Civiel Haitsma Beton opdracht gegeven voor het leveren en monteren van 15 HKP-liggers, 69 PA-platen en randelementen voor de uit drie velden op te bouwen brug.
Zwaarste liggers ooit
Om de grote overspanning van het hoofdveld te realiseren zal Haitsma Beton de langste prefab betonnen liggers van Nederland (68 meter lang), tevens de zwaarste liggers die het bedrijf ooit heeft geleverd, produceren. ‘Daarvoor zoeken wij de grenzen op, zowel qua engineering (Cat. 4b) als productie’, zegt accountmanager Karel Bus van Haitsma. ‘Het worden misschien wel de langste liggers van Europa.’
Afgeschuinde liggers
Om te zorgen dat de aanbruggen dezelfde hoogte (aanzicht) krijgen als de hoofdconstructie, zonder deze te overdimensioneren, worden de kokerliggers voor deze twee velden verder uiteengelegd en onderling gekoppeld met een druklaag. Dat levert tevens een besparing van enkele liggers op. Verder worden de randliggers afgeschuind. Alle prefab elementen zullen voldoen aan CUR-Aanbeveling 100. De productie start in januari 2014, waarna Haitsma Beton de elementen over water zal transporteren om in juni met de montage te beginnen.