Op uitnodiging van FME-voorzitter Ineke Dezentjé Hamming bezocht VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra onlangs twee bedrijven in de technologische industrie. De delegatie bezocht de grootste ruimtevaartonderneming van Nederland Dutch Space in Leiden en de ontwerper en bouwer van zogeheten heavy construction equipment Huisman in Schiedam.
Zijlstra: ‘Bedrijven als Huisman en Dutch Space laten zien hoe sterk innovatief Nederland is. Beide bedrijven zijn wereldspelers. Dat is goed voor onze concurrentiepositie in de wereld, maar ook voor de werkgelegenheid en het midden- en kleinbedrijf in Nederland.’ Dutch Space heeft de afgelopen dertig jaar intensief deelgenomen aan grootschalige, internationale ruimtevaartprojecten. Huisman werkt vooral veel voor de offshore industrie: boorplatformen, hijskranen op schepen en pijpleidingen onder de zeebodem. En Huisman leverde de grijpers die zijn gebruikt om de gezonken Russische onderzeeër Koersk te bergen.
Dezentjé: ‘Dit zijn bedrijven uit onze achterban die jaren geleden al hebben ingezet op innovatie, op exportmarkten, op flexibiliteit in productie, op duurzaamheid en op samenwerking in de global value chain. Het zijn schoolvoorbeelden van bedrijven die door het combineren van die innovatiekracht met het vermogen om te kunnen inspelen op de tucht van de internationale markten en de flexibiliteit om productie daar op aan te passen, erin zijn geslaagd de crisis het hoofd te bieden. Deze manier van ondernemen bepaalt de toekomst en heeft de toekomst. Ik roep de politiek op om scherp te kijken naar wat nodig is om ervoor te zorgen dat de technologische bedrijven kunnen blijven bijdragen aan de economische groei die ons land zo hard nodig heeft.’
Joop Roodenburg, ceo van Huisman ondersteunt dit betoog: ‘Als belangrijke speler in de Nederlandse maakindustrie zouden wij graag een proactieve ondersteuning door de Nederlandse overheid zien, zowel op het gebied van exportfinanciering als in visie en beleid. In andere landen als Noorwegen, zie je een hechte samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven waardoor de bedrijven uit die landen een duidelijk voordeel hebben ten opzichte van hun internationale concurrentie. Daar kunnen wij als Nederlands bedrijf op dit moment bijna niet mee concurreren.’ Ook Arnaud de Jong, ceo Dutch Space gaf een duidelijke boodschap mee aan Zijlstra: ‘Een concurrerend hightech exportproduct vereist dat bedrijven en kennisinstituten sterk samenwerken. Dat doen we in Nederland ook. Alleen kan de eigen rol scherper ingevuld worden, dat kan beter. Kennisinstituten moeten kennis genereren en bedrijven moeten het ondernemerschap voor hun rekening nemen.’