In de periode van 16 tot en met 18 juni trokken veertien Nederlandse bedrijven met in hun kielzog Vraag en Aanbod over het Hamburger haventerrein en over de containerterminal Altenwerder.
Het reisgezelschap bestond uit de volgende bedrijven: Fugro, Arcadis, DHV, Tauw, VolkerRail, Van den Herik, Heuvelman Ibis, Hitt/Klein Systems Group, Alblas Internationaal Transport, ColPac Collapsible Containers, DNTC, Machinefabriek Boessenkool, MP Objects, Slimstock en natuurlijk handelskrant Vraag en Aanbod.
De handelsreis begon met een gedegen kennismaking met belangrijke Hamburgse partijen op het gebied van havenactiviteiten en logistiek. Hamburg is de belangrijkste haven tot Noord-Europa. Er wordt op jaarbasis ongeveer 110 miljoen overgeslagen in de Hamburgse haven, waarvan 62,2 miljoen ton wordt ingescheept en 48,2 miljoen ton uitgevoerd. De doorvoer aan containers bedroeg in 2009 ongeveer 71,2 miljoen ton. In termen van TEU (standaard 20 feet containers) is dit ongeveer gelijk aan 7,01 miljoen TEU (28 procent). De belangrijkste partij voor de Hamburgse haven is China (inclusief Hong Kong) met 2,285 miljoen TEU. Ruwweg is eenderde van het aantal containerbewegingen gelinkt met China.
Volgens dr. Christoph Miller van de Hamburg Port Authority , wordt er de komende vier jaar elk jaar een bedrag van 250 miljoen euro geïnvesteerd in de haven. De investeringen zullen volgens Miller vooral plaatsvinden op het gebied van railtransport, container/bulk/goederen-terminals en infrastructuur zoals bruggen etc.
Gernot Lobenberg van clusterorganisatie Logistik Initiative Hamburg , denkt dat deze investeringen tot 2015 ongeveer veertienduizend banen zullen opleveren en 6,6 miljard euro extra groei. Zo wordt er in en rond Hamburg voor 110 hectare aan extra logistiekgebieden aangemerkt.
‘Handelsmissies als die naar Hamburg zijn ideaal om snel zeer goede contacten te leggen’, zoals een van de deelnemers het verwoordt tijdens het bezoek aan Hamburg. Je moet wel wat voorwerk doen, maar de eerste echte contacten worden gelegd door in dit geval exportimpulse! met ondersteuning van het NBSO Hamburg.
Het volledige reisverhaal met de gegevens van alle deelnemers staan in de volgende pdf’s:
Vraag en Aanbod – Handelsreis Hamburg juni-2010. |
Een kort impressie van het bezoek aan een van de containerterminals in Hamburg, de bijna manloze containerterminal Altenwerder; tekst en uitleg wordt gegeven door Thomas Lütje Geschäftsführer HHLA (film).
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…