De verkoop van laserlasmachines zit sterk in de lift bij TLS Totaal in LasService, onderdeel van Laskar. De relatief nieuwe technologie brengt een aanzienlijke arbeidsbesparing met zich mee en is vooral in opmars bij verwerkers van dun plaatmateriaal.
De afgesloten handlaserlaskar van Weldkar TLS behoorde tot een van de populairste attracties op de Metavak beurs in Gorinchem vorige week. ‘Bij iedere presentatie staat het vol rond op de kar’, vertelt Dick Sassenburg van TLS, een divisie van Laskar dat onder de merknaam Weldkar verschillende eigen producten op de markt heeft waaronder handlaserlasapparatuur.
De vertegenwoordiger stelt dat de handlaserlasmachines als warme broodjes de toonbank overgaan sinds het bedrijf de relatief nieuwe technologie vorig jaar in haar assortiment heeft opgenomen. ‘We verkopen de handlaserlasapparaten sinds een jaar en hebben inmiddels meer dan 50 exemplaren verkocht.’
Krappe arbeidsmarkt
De stimulans om van TIG of MIG/MAG naar handlaserlassen over te stappen heeft volgens hem vaak met arbeidsgemak te maken. In vergelijking met TIG lassen gaat de laserlasser veel sneller en in vergelijking met MIG/MAG is er veel minder nabewerking nodig, waardoor ook op dat gebied tijd bespaard kan worden. Dat is geen overbodige luxe gezien de krapte op de arbeidsmarkt.
Volgens de vertegenwoordiger zijn de meerkosten van de handlaserlasmachines snel terugverdiend. Hij noemt het voorbeeld van een klant die schermen langs de kant van de snelweg last. ‘Met de laserlasser kost het lassen van zo’n scherm hem 10 minuten tijd, tegenover een uur voorheen.’
Bedieningsgemak cobot
Om dezelfde redenen ziet Sassenburg een grote interesse in lascobots die het bedrijf eveneens sinds een jaar in haar assortiment heeft opgenomen. ‘Recent is de software vernieuwd waardoor het bedieningsgemak van de machine sterk verbeterd is’, aldus Sassenburg die stelt dat de cobot het mogelijk maakt om repetitieve handelingen uit handen van de lasser te nemen. ‘Hierdoor neemt de variatie van het werk van de lasser toe en is de kans groter dat hij aan het bedrijf verbonden blijft.’
Sassenburg voert het probleem op de arbeidsmarkt terug op scholing. ‘Er is onder jeugd steeds minder interesse in fysieke arbeid. Daarom moet je het interessant maken met automatisering’, vertelt de vertegenwoordiger die aangeeft dat de leverancier van lastechiek investeert in de jeugd met demonstraties en sponsoring.