Actueel

Handreikingen voor het scoren van nieuwe klanten

Succesvol ondernemen in een onzekere markt. Dit is de titel van een webevent dat de Metaalunie in samenwerking met Outdo op 20 januari 2021 houdt. ‘Bij Metaalunie krijgen we steeds meer vragen van ondernemers hoe ze nu in deze periode nieuwe klanten kunnen bereiken. Ze hebben steeds meer de behoefte om met nieuwe prospects in contact te komen.’

Richard Schuitema (Metaalunie) en Karen van Riel (Outdo).

‘En aangezien de fysieke beurzen nog wel even op zich laten wachten, hebben we gemeend om de leden, ondernemers in de metaalindustrie, te ondersteunen met dit webevent. Dat doen we samen met Outdo waarmee we tijdens de kick-of van ESEF Maakindustrie en Technishow in contact zijn gekomen. Hier gaven Karen van Riel en Martine Teeselink een presentatie over welke tools nodig zijn om succesvol bij de nieuwe klanten aan tafel te komen.’

Handvatten

Richard Schuitema, beleidsmedewerker Metaalunie, heeft samen met Outdo een programma opgesteld waarmee ondernemers in het mkb daadwerkelijk handvatten krijgen aangereikt om zonder fysiek contact toch in gesprek te komen. ‘Het event is op 20 januari en wordt gehouden van 10.00 tot 12.30 uur. Er zijn drie ondernemers uitgenodigd die opvallende successen hebben behaald in deze crisistijd. Met de praktische insteek weten de deelnemers direct wat je kan doen om nieuwe klanten aan te trekken in een jaar, 2021, waarin de fysieke beurzen waarschijnlijk ook nog niet of gedeeltelijk plaats gaan vinden’, vertelt Van Riel van Outdo. Outdo helpt ondernemers in de techniek om eenvoudig aan tafel te komen bij het soort klanten waarmee ze hun omzet kunnen verdubbelen. Samen met Martine Teeselink heeft ze dit bedrijf opgericht in 2014.

‘We richten ons dus sec op de bedrijven en ondernemers in de techniek. Hierbij geven we ze tools om bij nieuwe klanten aan tafel te komen. Dat kunnen er maar één of twee per jaar zijn, maar dit zijn dan wel de klanten die veel te bieden hebben voor het bedrijf. En uiteraard commercieel erg interessant zijn. Zo maken we samen met de ondernemer een marketingplan op één A4. Niet meer en niet minder. ‘Want’, zo zegt ze, ‘hagelschieten in de markt heeft niet zo veel zin. Dat kost enorm veel tijd en inspanning.’

Onderscheiden

Tijdens het webevent komen deze marketingtechnieken aan bod. Veel ondernemers worstelen met de vraag hoe ze zich kunnen onderscheiden van anderen. Het onderscheidend vermogen wordt ook toegelicht. Dit kan bijvoorbeeld door met de klant in gesprek te gaan als er een bepaalde opdracht binnenkomt. Kan het anders, slimmer en kunnen we niet meer voor dezelfde klant betekenen. Het aangeven van de eigen expertise is in deze essentieel. Het programma voor dit webevent is als volgt. Bedrijfseconomisch adviseur Rob van der Werff (Metaalunie) zal kort in gaan op de actuele cijfers uit de markt en deze duiden binnen de huidige omstandigheden. De oprichters van Outdo onthullen vervolgens de ingrediënten voor een marketingplan op één A4 en bespreken het onderscheidend vermogen. Verder komen er drie ondernemers aan het woord die succesvol zaken hebben gedaan in de afgelopen periode. Metaalunieleden kunnen gratis deelnemen aan het event en hiernaast ontvangen allen aangemelde leden gratis het boek van Outdo met als titel ‘Elke week goede leads’.

Aanmelden kan hier.

Rolf Elling

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

11 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

1 dag ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

1 dag ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

1 dag ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

1 dag ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago