‘Laatst dachten we even dat we de economische tegenwind voelden, maar meteen daarna was het business as usual…’ Aan het woord is Peter Neef, drijvende kracht achter Haneu (spreek uit: Hanoi) Nederland. ‘Maar je merkt wel dat mensen vandaag de dag meer tijd hebben om te shoppen.’ Toch gaat het Haneu, ‘uw partner voor interne logistiek en bedrijfsinrichtingen’, inmiddels al elf jaar voor de wind.
‘Bedrijven hebben het toch wat minder druk. We merken dat mensen meer tijd hebben om te shoppen. Er komen meer kijkers, maar niet meteen kopers. Men kijkt eerst rustig rond.’ Grote kans dat ze daarna toch weer bij Haneu terechtkomen, want Peter Neef weet dat hij qua prijzen erg scherp in de markt ligt. ‘Vooral in het weekend zien we een toename van het aantal aankopen.’ Maar niet alleen de prijs, ook de kwaliteit van de geboden interne logistiek en bedrijfsinrichtingen spreekt tot de verbeelding.
Kansen op internet
Internet. Voor Haneu biedt het veel kansen. Het Duitse familiebedrijf produceert een aantal aangeboden zaken zelf in het Duitse Solingen (denk aan verrijdbare containers en werkbanken en -tafels), maar biedt daarnaast een grote verscheidenheid aan aanverwante logistieke zaken doe men als een handelsonderneming inkoopt en verkoopt.
‘Speciaal voor wie nog meer korting wil, bieden we voor bestellingen via onze website, standaard vijf procent korting.’
Om de snelheid van de website te garanderen heeft men een supersnelle, eigen browser. De duizenden artikelen en tienduizenden foto’s worden zo in no time geladen. ‘Dat is heel erg van belang’, weet Neef. ‘Als het te lang duurt voordat pagina’s laden, ben je de potentiële klant al weer kwijt. Mensen zijn ongedurig.’
Dat internet voor Haneu een veelbelovende toekomst heeft, is ook omdat het bedrijf zo niet langer zeventigduizend papieren catalogi in Nederland hoeft te verzenden. ‘We willen, net als Wehkamp, af van de grote dikke catalogus en onze klanten zo nu een dan een kleiner boekwerkje met aanbiedingen sturen en hen dan naar onze website verwijzen, alwaar het gehele assortiment te bekijken en te bestellen is.’ Haneu heeft zodoende de afgelopen jaren erg veel geïnvesteerd in internettechnologie en zal dat ook de komende jaren blijven doen, zo verduidelijkt Neef. Shoppers, op zoek naar koopjes, kunnen wat hem betreft niet om Haneu heen. ‘Zo bieden we gegarandeerd de goedkoopste palletwagen voor 199 euro; franco aan huis. Zeker, er zijn aanbieders die adverteren met een lagere prijs, maar als je daar de handling- en transportkosten weer bij op telt, dan is de klant aanmerkelijk duurder uit dan bij ons. Dat realiseren mensen zich niet altijd. Die zien alleen een geadverteerde prijs, maar kijken niet verder…’
Vraag en Aanbod
Onlangs trok een flyer, ingesloten bij Vraag en aanbod, nog veel nieuwe kijkers (en kopers) naar de website van Haneu. ‘We adverteerders onder andere met een schaar-heftafel, die elders 850 euro kost. Wil men weten wat wij hiervoor vragen, dan moest men surfen naar www.haneu.nl. Men ontdekte dan dat die schaar-heftafel, waar concurrenten 850 euro voor vragen, bij ons voor 650 euro (franco huis) wordt geleverd. En een bestelling via onze site leverde zelfs nog eens vijf procent korting op!’ Neef, die zo nu en dan ook elders adverteert, is zeer te spreken over de respons die adverteren in Vraag en Aanbod hem oplevert. ‘Laatst hadden we een advertentie in een blad in de transportwereld staan. In de advertentie stond zelfs een kardinale blunder; een product dat doorgaans ruim 1.200 euro moest kosten, werd, door een foutje, aangeboden voor slechts 199 euro. Je zou verwachten dat het aansluitend bestellingen zou regenen; desnoods van handelaren die meteen een stuk of tien van die apparaten zouden willen aanschaffen. Niets! Welgeteld twee reacties, die afhaakten toen ze hoorden dat het een fout betrof.’
Krediet
Ander bijkomend voordeel van bestellen bij Haneu: ‘Bij ons betaalt niemand vooruit. Bij iedere website waar je iets wilt kopen, wordt gevraagd om een vooruitbetaling met een creditcard of Ideal-betaling. Wij doen dat niet. Men kan gewoon op krediet bij ons kopen.’ Vanzelfsprekend gaat iets dergelijks, bij een nieuwe klant, wel gepaard met een creditcheck, maar dat is doodnormaal. ‘Maar daar merkt de klant verder niets van, hoor’, benadrukt Neef. ‘En wanneer men bij ons in één keer voor tienduizenden euro’s inkoopt, dan vragen we wel om een voorschot. Ook bij bestaande, gerespecteerde klanten. Gewoon omdat je als bedrijf natuurlijk niet het risico moet lopen dat je een grote order onbetaald uitlevert, de klant failliet gaat, maar dat je zelf nog wel je leveranciers moet betalen voor de geleverde goederen. Een andere handelswijze zou bedrijfseconomisch niet verantwoord zijn.’ Bovendien zouden dergelijke stroppen toch ook weer op de bestaande klanten, in de vorm van prijsverhogingen, verhaald moeten worden en dat is iets wat men bij Haneu graag kostte wat het kost wil vermijden.
Op maat
Haneu levert, onder de naam Rotauro, ook eigen gefabriceerde verrijdbare intern logistieke middelen voor dealers. De Haneu producten hebben dan weliswaar een andere naam maar zijn in kwaliteit en uitstraling identiek aan de Haneu producten die in Solingen worden vervaardigd. ‘Al deze artikelen worden gelast, dus niet geschroefd, en dus volledig gemonteerd geleverd. Dat is voor de koper vaak een belangrijk pluspunt, want er hoeft niet meer van alles in elkaar te worden geschroefd. Bovendien zijn nog te monteren oplossingen, van andere leveranciers, doorgaans minder robuust dan onze producten.’
Ook kan men, indien de catalogus niet volstaat in het vervullen van de klantwens, een en ander op maat laten aanpassen. ‘We zeuren daarbij niet om heel veel geld extra. Met een vaste bijdrage van 35 euro kunnen we bestaande wagens vaak wel verlengen en ook wanneer iets in een andere kleur moet, dan kan dat.’
Als voorbeeld van de vergaande dienstverlening haalt Neef ook een ander voorbeeld uit de praktijk aan: ‘Laatst vroeg een nieuwe klant ons of een gereedschapskast ook in kunststof uitgevoerd zou kunnen worden. Wij leveren die niet, maar zijn voor de klant wel gaan zoeken. Inmiddels bieden we nu, voor al onze klanten, de mogelijkheid om die kunststof kasten bij ons te bestellen. Wij betrekken ze weer van een leverancier die we na een uurtje zoeken voor de eerste klant hebben gevonden. Zij blij, wij blij, de klant blij.’
Gründlichkeit
Handel en service, daar draait het bij Haneu om. Maar de handelsgeest gaat niet ten koste van de van huis uit Duitse Gründlichkeit. ‘Onze producten zijn zodoende standaard allemaal voorzien van Duitse wielen met goede lagers. Natuurlijk zouden we qua kosten kunnen kiezen voor Chinese willen, maar die wil je echt niet onder je degelijke product schroeven.
In de fabriek in Solingen, waar circa zestig man werken, staat sinds kort een ‘megamachine’, vertelt Neef. ‘Daar wordt nu, volautomatisch, veel op voorraad geproduceerd. Een robot bepaalt hier de voorraad en zet volledig automatisch de productie op van goederen die bijna out of stock zijn. De medewerkers zijn zo altijd aan het werk, waardoor de productiviteit toeneemt en we bovendien, vanwege het opbouwen van een voorraad, nog sneller kunnen leveren.’
ECO
Daarnaast werkt Haneu aan het verder opzetten van een eigen ECO-lijn. Neef: ‘Nee, daarbij moet je niet denken aan het milieu, maar aan de prijs. Deze Eco-serie bestaat onder meer uit stoelen en tafels, palletwagens, kasten en meer van dat soort zaken; en allemaal voor een zeer vriendelijke prijs.’ Producten, kortom, die volledig standaard zijn en slechts in één enkele grijstint leverbaar zijn, maar die wel dusdanig scherp geprijsd zijn, dat niemand nog elders hoeft te zoeken naar iets soortgelijks. Ook hier is de strategie duidelijk: klanten die eenmaal fiks besparen op dergelijk functioneel meubilair zijn aansluitend ook genegen de besparing bij Haneu te besteden door ook andere zaken aan te schaffen. Immers: de catalogus, c.q. de internetsite, biedt hiervoor zoveel producten dat shoppen elders overbodig wordt. ‘