Hannover Messe 2019: Kunstmatige Intelligentie, robots, industrial supply en 5G

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Hannover stond van 1 tot en met 5 april in het teken van kunstmatige intelligentie, robots, 5G en slimme oplossingen op het gebied van industrial supply. Nederland was sterk vertegenwoordigd op de Hannover Messe met een viertal collectieve paviljoens. Veel aandacht ging uit naar kunstmatige intelligentie en de ultrasnelle 5G mobiele telecommunicatiestandaard, een van de kritieke factoren in de geïntegreerde productie.

Klaus Mittelbach, CEO van de industriële vereniging ZVEI verwacht dat er volgend jaar op de Hannover Messe talrijke toepassingen voor 5G-technologie te zien zullen zijn. ‘Samen met kunstmatige intelligentie wordt het een belangrijke concurrentiefactor.’ De 5G-première was ook het startsein voor ‘Smart Venue’, het project waarmee het Hannover Exhibition Center in de komende maanden wordt opgewaardeerd tot ‘s werelds eerste 5G-beurscentrum.

Smart Industry

Voor de derde keer op rij was Smart Industry aanwezig op het Holland High Tech Smart Industry House in hal 8, ook wel de Digital Factory genoemd. Ineke Dezentjé Hamming, voorzitter FME en Smart Industry, reisde in het kader van een inspiratiereis met een VIP-delegatie af naar de beurs. Ze maakte kennis met en kreeg nieuwe inzichten over de toekomst van kunstmatige intelligentie (KI). De Nederlandse overheid werkt momenteel aan een KI-strategie. Dezentjé maakt zich er hard voor dat Nederland de kunstmatige intelligentie-boot niet gaat missen. ‘De ontwikkelingen gaan razendsnel en daar moet nú op ingespeeld worden.’

Nieuw beursconcept

‘Ongeveer 6.500 exposanten uit de hele wereld presenteerden oplossingen voor de toekomst van de productie en energievoorziening. Partnerland Zweden was er met 160 bedrijven. Bijna 40 procent van de 215.000 (2018: 210.000) deelnemers aan de beurs kwam uit het buitenland. ‘Dit recordaantal bezoekers onderstreept het internationale belang van deze beurs en toont de kracht van Duitsland als industriële locatie’, aldus Jochen Köckler, voorzitter van de Raad van Bestuur van Deutsche Messe. Na Duitsland waren China (7.200), Nederland (5.900), Italië (3.400) en de Verenigde Staten (3.400) de belangrijkste bezoekerslanden. Uit het partnerland Zweden kwamen 2.600 bezoekers.
Hannover Messe doet zijn beursconcept op de schop, vanaf volgend jaar is er een nieuwe merkenbeleid, een nieuwe thematische aanpak, een nieuwe fysieke indeling van het beursterrein en het aantal categorieën wordt teruggebracht naar zeven (voorheen 10) hoofdcategorieën met een verdere groei in de kernsegmenten industrie, energie en logistiek.

Indonesië

De volgende Hannover Messe is weer als vanouds eind april en wel van 20 tot 24 april 2020, met Indonesië als officieel partnerland.