Afgelopen week is er wat afgepraat over de financiële crisis die de wereld in een houdgreep heeft. Toch merken Nederlandse machine- en gereedschappenhandelaren nog geen serieuze afname van de bestellingen. ‘Je merkt wel dat het bij sommige klanten minder gaat. Vooral in de regio Eindhoven’, zegt Van de Berk van Gühring Nederland. Hier zien vooral leveranciers aan ASML en DAF dat deze twee bedrijven minder werk uitbesteden omdat hun orders fors achter blijven. Dat heeft echter niks met de financiële crisis te maken, eerder met de gewone beweging van de conjunctuur. ‘Je merkt dat hierdoor ook onze klanten voorzichtiger worden.’ Anderzijds biedt dit de machine- en gereedschappenleveranciers wel de kans om klanten te overtuigen dat er oplossingen zijn die geld besparen. Erik van de Berk merkt dat het thema productiviteit hoog op de agenda staat. En daar laten bedrijven nog steeds kansen liggen. ‘Met de moderne generatie gereedschappen kun je fors besparen.’ Als voorbeeld neemt hij een draadfrees, waarmee ook getapt kan worden en aangescherpt. ‘Drie bewerkingen met één gereedschap. Je hoeft dus minder vaak het gereedschap te wisselen. Dat scheelt bij complexe producten soms tot een half uur bewerkingstijd. Dan mag het gereedschap best ietsje duurder zijn.’
Aarzeling
Branchespecifiek
Richard Hermans van Promas, leverancier van verspanende machines, constateert een zekere tegenstelling in de markt. De meeste toeleveranciers hebben nog veel werk, maar de verschillen per branche beginnen zich af te tekenen. Wie aan de halfgeleiderindustrie, automotive of de grondverzet- en baggerindustrie toelevert, merkt dat het in deze sectoren minder gaat.
Impact auto-industrie groter
Eddo Cameraat, directeur van Laagland, denkt eveneens dat het nog te vroeg is om nu al effecten van de financiële crisis te merken. Hij verwacht die effecten wel. ‘Veel machines worden op de een of andere manier gefinancierd of geleased. Daarom zal deze crisis impact hebben. Ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel, maar verwacht niet dat het dramatisch zal zijn.’ Veel meer impact zal het productiebeleid bij de automobielproducenten hebben op de investeringsbereidheid van de Nederlandse toeleveranciers. De jongste aankondingen door onder andere GM om wereldwijd de productie eind dit jaar stil te leggen, is geen hoopvol teken.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…