Vorige week is in Heerhugowaard aan de N23 Westfrisiaweg een hardhouten geleiderail opgeleverd door Wijma Kampen. Bijna nergens worden houten vangrails in Nederland op grote schaal toegepast.
De gemeente Heerhugowaard is hiermee een koploper met deze milieuvriendelijke variant. Wijma Kampen levert en produceert de Azobé vangrail met FSC-label in opdracht van Ballast Nedam Infra Noord West. Enige jaren geleden is er al een hardhouten geleiderail ontwikkeld, in samenwerking met onder andere Rijkswaterstaat, Centrum Hout en de TU Delft als een duurzaam alternatief voor stalen geleiderails langs snelwegen. De nu ontwikkelde en geteste slankere uitvoering van Wijma is een ecologisch verantwoorde en een economisch haalbaar vervolg daarop.
De oplevering werd feestelijk gevierd. Er werden speeches gehouden door wethouder Kwint van de gemeente Heerhugowaard, H. de Lang van TÜV Rheinland TNO Automotive Int. dat de testen heeft uitgevoerd, en door Ad Wesselink van Wijma Kampen. De oplevering werd gedaan met een toast door wethouder G. Baijards van de gemeente Heerhugowaard.
Het vervoer naar de spooronderdoorgang per elektrische auto’s benadrukte het milieuvriendelijke karakter van Heerhugowaard. Wethouder Baijards toastte op de houten geleiderail met een glas champagne. Naast de geleiderail is een boom gepland. Iedereen is ervan overtuigd dat de fraaie ‘juweel van een rail’ in de nabije toekomst meer en meer te zien valt langs de Nederlandse wegen.