HAVI Logistics, voorheen MLS, verzorgt de planning, inkoop, opslag, verkoop en transport van food en non-food artikelen van 220 McDonalds restaurants en inmiddels al 95 BP benzinestations. Door de groei ging HAVI Logistics op zoek naar een locatie voor een nieuw kantoor met een groter distributiecentrum. In december 2008 verhuisde HAVI vanuit Nijkerk naar het nieuwe, moderne bedrijfspand in Amersfoort.
Compact opslagsysteem
Rondlopend in het pand van HAVI Logistics valt met name het compacte opslagsysteem, het koel- en diepvriesmagazijn en het ergonomische orderverzamelsysteem op. Ook is met de bouw en inrichting van het pand met zorg gekozen voor innovatieve en energiezuinige toepassingen voor verwarming, verlichting en koeling.
In samenwerking met stellingenleverancier EAB heeft Toyota met het 10.400 m2 grote distributiecentrum een voor HAVI passende totaaloplossing gerealiseerd. Naast de vier radioshuttles zijn er vijf BT Reflex reachtrucks, tien orderpickers, negen pallettrucks en, speciaal voor radioshuttle ontworpen, stellingen geleverd. De reachtrucks zorgen voor aan- en afvoer van goederen. De radioshuttles zorgen vervolgens, met behulp van ingebouwde sensoren die de positie van de shuttle en de pallet bepalen, voor het automatisch transport in de opslagtunnels. Met dit systeem wordt een maximale opslagdichtheid gehaald. Bovendien kan per laag een ander artikel opgeslagen worden. Ten opzichte van traditionele inrijstellingen, kan met een dergelijk radioshuttlesysteem een hogere bezettingsgraad gehaald worden.
Een ander voordeel van het systeem bij HAVI is dat de orderpickstraat zich onder het opslagsysteem bevindt waardoor orderverzamelen gelijktijdig mogelijk is zonder belemmering voor de aan- en afvoer. Dit is een belangrijk voordeel bij goederen met een hoge omloopsnelheid zoals bij HAVI Logistics.
Ondiepe opslagmethode
Ter bevordering van de ergonomie voor de medewerkers maakt HAVI Logistics gebruik van een ondiepe opslagmethode. Hierbij staat de lange zijde van de pallet naar voren gepositioneerd zodat er minder ver gereikt hoeft te worden tijdens het picken om bij de achterste producten op de pallet te komen. Ook in het belang van de ergonomie heeft Toyota op een LWE 200 pallettruck een speciale aanpassing gedaan om de, in verrijdbare dollies geleverde Mac Donalds broodjes, zo snel mogelijk in de vriescel van -20 °C over te brengen. De pallettruck, met versmalde chassismaat, duwt een hele rij dollies tegelijk de vriescel in. Voorheen gebeurde dit handmatig. De door Toyota ontwikkelde pallettruck biedt, naast het ergonomische voordeel, twintig minuten tijdswinst binnen het proces.
HAVI Logistics belevert Mac Donalds met 12.5 miljoen kg Franse frietjes per jaar, op een zomerse dag 4 vrachtwagens ijs en gemiddeld 26 vrachtwagens broodjes per week.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…