De opdracht is verworven in een gezamenlijk aanbesteding met het Franse bedrijf Mobilis SAS uit Aix en Provence en Rombouts Kunststoftechniek uit Tholen.
Het contract dat meerdere miljoenen omvat, is aangegaan voor het op afroep leveren, alsmede het onderhoud en de reparatie van kunststofboeien voor de scheepsvaart. ‘Voor de komende vijf jaar gaat het om de productie van 200 tot 500 boeien per jaar’, vertelt Henk Zengerink van Herikon. In december 2007 publiceerde Vraag en Aanbod al over de aanbesteding, die toen in gang werd gezet.
Herikon is verantwoordelijk voor de productie (gegoten in open gietsysteem) van alle polyurethaan dagmerken en toptekens in alle nautische kleuren en vormen. De afgelopen jaren heeft Herikon in samenwerking met een aantal partners gedegen onderzoek verricht ten aanzien van de UV-bestandheid van een zeewaardige polyurethaansoort om te kunnen voldoen aan de eisen uit het bestek.
Mede dankzij een door Senter Novem verstrekte subsidie in het kader van het VMO IPC project ‘Oost Nederland maakt het’, is het Herikon gelukt dit traject op de juiste manier te versnellen. Door deze opdracht is er werkgelegenheid van 3 à 4 manjaar gedurende de komende vijf jaar) zeker gesteld.
Mobilis en Rombouts produceren de kunststof kern en de kunststof drijvers. De drie onderdelen worden door Rombouts in Tholen geassembleerd tot de gewenste boei.
Rijkswaterstaat is al enkele jaren bezig om op alle Nederlandse wateren de stalen boeien te vervangen door kunststof exemplaren. Kunststofboeien hebben ten opzichte van stalen boeien een aantal voordelen. Ze zijn beter zichtbaar voor de gebruikers van de vaarwegen. Het milieuaspect speelt ook een rol, kunststof boeien zijn milieuvriendelijker doordat schilderen overbodig is en er bij het schoonmaken geen verfdeeltjes meer terecht komen in het aquatisch milieu. Verder zijn de kunststof boeien volledig recyclebaar. De levensduur van een kunststofboei is 10-15 jaar. Al met al leveren ze een aanzienlijke besparing op in de kosten voor onderhoud en reparatie.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…