‘Dit betekent dat een groot deel van de organisatie van de beursdeelname voor de ondernemer wordt verzorgd, terwijl op diverse kostenposten duidelijke schaalvoordelen worden behaald. Dat spreekt veel ondernemers aan’, aldus projectleider Richard Schuitema van Metaalunie. Alle bedrijven hebben hun eigen duidelijke herkenbare standruimte en maken gebruik van centrale voorzieningen. De herkenbaarheid van de individuele ondernemer is door een gewijzigd ontwerp van het paviljoen verbeterd ten opzichte van de vorige edities.
De beursbezoeker waardeert deze gezamenlijke presentatie van de mkb-maakindustrie. Dat blijkt uit het aantal bezoekers op het paviljoen, in 2012 en 2014 per vierkante meter standruimte het op één na hoogste van alle stands op de ESEF (bron: VNU exhibitions). Schuitema: ‘De bezoeker die zich wil oriënteren op wat de toeleveranciers bieden, vindt op vijf verschillende eilanden een breed scala aan bedrijven. Dat is de kracht van de gezamenlijke presentatie. Door de collectieve presentatie krijgen de deelnemers meer aandacht en versterken zij elkaar. Zo kunnen zij samen laten zien tot meer in staat te zijn dan alleen een product of dienst te leveren. Toegevoegde waarde leveren en een probleem van de klant oplossen staant voorop.’
Veel ondernemers die zich in het paviljoen presenteren, doen dat in 2016 voor het eerst. Beursdeelname is naast nieuwe moderne media dan ook nog steeds dé ideale mogelijkheid om met potentiële klanten persoonlijk in contact te komen. ‘Ervaren beursdeelnemers’ weten ook het gemak van deze wijze van collectieve bedrijfspresentatie op waarde te schatten. Alle disciplines van de toeleverende industrie zijn in de paviljoens ruim vertegenwoordigd’, zegt Schuitema. In deze uitdagende tijd zijn er voor ondernemers in de maakindustrie zeker kansen, mits zij flexibel kunnen produceren en innovatieve producten, processen en concepten in hun pakket hebben. ‘Bedrijven onderkennen dit en zijn beter dan ooit ingesteld op kleinere series en korte levertijden; een duidelijke tendens in deze tijd’, vindt Schuitema. ‘Toeleveranciers moeten zich naar de mening van Metaalunie nog meer dan in het verleden op ‘waarde creatie’ en ‘New Business’ richten. Samenwerking in de keten wordt steeds belangrijker en in de loop der jaren heeft deelname aan het Metaalunie paviljoen al vaak geresulteerd in samenwerking tussen bedrijven. Ook daar kunnen ondernemers voordelen behalen.’
Ook Koninklijke Metaalunie zelf presenteert zich op één van de eilanden. Leden en potentiële leden worden geïnformeerd over de sterke punten van de ondernemersorganisatie; zoals individueel ledenadvies, belangenbehartiging, brancheactiviteiten en ledenvoordeel. ‘Veel leden maken al gebruik van het ledenvoordeel, maar menig ondernemer laat ook nog voordelen liggen. Door goed gebruik te maken van Metaalunie is de contributie vaak al snel terugverdiend’, aldus Schuitema.
Deelnemen aan de ESEF binnen het Metaalunie paviljoen kan nog. Er is nog een beperkt aantal stands op het Metaalunie paviljoen beschikbaar. Inschrijven kan tot 15 december.
Kijk op www.metaalunie.nl of stuur een e-mail: esef@metaalunie.nl
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…