Categories: Actueel

Het einde van het beroep werkvoorbereider in zicht?

Zie hier het ontstaan van Smartpart, een idee van Tobias Scheepers. Sinds een half jaar loopt er bij Giraf Metaalbewerking van Guido Mols in Raamsdonksveer een pilot met het programma en de eerste resultaten zien er goed uit.

Het is de software, niet de hardware

Smartpart automatiseert de werkvoorbereiding aan het begin van het proces en brengt daarmee de kosten voor de klanten en de metaalbedrijven omlaag. Dat is wat Scheepers met zijn programma Smartpart met zijn gelijknamige bedrijf wil bereiken. Scheepers ontwikkelde het idee voor Smartpart al vier tot vijf jaar geleden. Hij was toen nog student en wilde een klein bedrijf opstarten in het snijden van kunststof. Ook gaf hij machinebouwers al adviezen over het digitaliseren van de productie. ‘Meestal zoeken de bedrijven het dan in de hardware en niet in de software’, vertelt Scheepers. ‘Daar zijn ze op een of andere manier toch nog steeds een beetje huiverig voor. Maar Guido vroeg of ik niet iets voor hem kon betekenen. Zo zijn we op de pilot met Smartpart bij Giraf gekomen.’

Schijntje

In het kort zorgt Smartpart voor het automatiseren van de werkvoorbereiding voor de metaalverwerkende industrie. ‘De werkvoorbereiders op kantoor zijn nu relatief lang bezig met het inlezen van orders en het maken van offertes. En meer dan zestig procent van de offertes, wordt nooit een opdracht. Dat kan voor een kleine onderneming dan ook een relatief grote kostenpost zijn. Het zorgt voor veel overhead. Daarom is het goed om dat te automatiseren.’


Het integreren van Smartpart op de website van een metaalverwerkend bedrijf is volgens Scheepers een fluitje van een cent. Het enige wat gedaan hoeft te worden is in de programmatuur van de website één regel te plaatsen. Hiermee komt Smartpart gratis beschikbaar. Het verdienmodel voor Scheepers bestaat eruit dat het metaalbedrijf een provisie betaalt als de offerte ook werkelijk een opdracht is geworden. Om te voorkomen dat hiervan misbruik wordt gemaakt, worden de tekeningen van het te produceren werk pas vrijgegeven als het bedrijf aangeeft dat de opdracht ook daadwerkelijk een feit is. Dan wordt ook de provisie geïnd. Mols kwalificeert de hoogte van de provisie in vergelijk met handmatig voorbereiden van het werk als ‘een schijntje’.  

Tevreden

Inmiddels draait Smartpart al geruime tijd bij Giraf. En Mols is er meer dan tevreden over. ‘We zijn nu een half jaar aan het testen. Omdat iedere gebruiker op een andere manier tekent, is het super complex. Maar het programma werkt al goed. Het systeem kan de 2D-bestanden inmiddels goed verwerken en met de 3D-bestanden gaan we nu binnen een maand aan de slag.’


Bij Giraf werken twaalf mensen. En het werk voor derden maakt inmiddels ongeveer 70 procent van de omzet uit. Klanten zijn onder meer conveyorfabrikant CSi Industries en de fabrikant van onderzeeboten U-Boat. De werkzaamheden betreffen onder meer snijden, frezen, zetten en lassen. En achter de bestaande werkplaats wordt al weer druk gebouwd aan het uitbreiden van het bedrijf. Dit moet binnen twee maanden klaar zijn. In de nieuwe hal komt dan onder meer een nieuwe en grotere waterjet snijmachine te staan die platen met een afmeting van 8 x 4 meter kan verwerken.

Opschalen

Nu de pilot bij Giraf goed verloopt, is het volgens Scheepers en Mols belangrijk dat ook andere bedrijven in de metaal het programma willen gaan testen. ‘Het werkt hier nu goed, en ik ga er vanuit dat de werkwijze van andere bedrijven niet zo heel veel verschilt, maar ze kunnen zaken toch net iets anders doen’, denkt Mols. ‘Hoe meer input we van buitenaf krijgen, des te beter het programma wordt. En het risico voor de bedrijven is klein. Verder moeten we ons gaan focussen op de schaalbaarheid van het systeem. Dat het veilig is en altijd werkt, ook indien op een dag grote aantallen opdrachten binnenkomen.’

Scheepers is er van overtuigd dat Smartpart ook goed ingezet kan worden bij grote bedrijven. Omdat deze voor licenties van vergelijkbare software nu vaak nog enkele tienduizenden euro’s betalen, kunnen ook de kosten voor deze bedrijven volgens Scheepers met Smartpart fors naar beneden. ‘Grote bedrijven hebben vaak met hoge kosten te maken voor het onderhoud van de systemen, bijvoorbeeld de updates. Met Smartpart dragen we deze kosten met ons allen.’

www.smartpart.io

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago