‘Het gaat om de verbinding binnen de maakindustrie’

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

Hij is gepokt en gemazeld in de uitgeverijwereld en kan terugkijken op een grote verscheidenheid aan titels. Joachim Driessen, ceo uitgeverij Mybusinessmedia, ook uitgever van Vraag & Aanbod, bespiegelt de toekomstige rol van de uitgeverij binnen en vooral voor de Nederlandse maakindustrie.

‘De tak van sport waarin je binnen de uitgeverijwereld opereert, doet er niet zoveel toe’, vindt Driessen. Hij leidde de juridische afdeling binnen Wolters Kluwer, was uitgever van consumentenbladen en bestuurde als mede-eigenaar en -oprichter, de educatieve uitgeverij Blink. ‘Bij consumentenbladen gaat het meer om mensen vermaken, het leereffect is er veel minder dan bij de vakinhoudelijke titels van een business-to-business uitgeverij. Hier moet je zorgen dat je relevante content brengt. Als uitgave moet je onmisbaar zijn of worden voor de doelgroep. Kijk naar Vraag & Aanbod, het is nu inhoudelijk veel meer dan alleen maar, ik chargeer, de achterkant van een advertentieblaadje volschrijven. Inhoudelijk is de uitgave essentieel veranderd.’

Diepte-interviews

‘Dat doen we niet zomaar. In 2016 hebben we een intensief traject doorlopen waarin we met 130 ondernemers hebben gesproken waar de behoeftes liggen voor de ondernemers in de Nederlandse maakindustrie. Uit deze diepte-interviews is waardevolle informatie gekomen waarmee we onze titel Vraag & Aanbod zowel offline, de krant, als online, website en nieuwsbrieven, veel meer kunnen toespitsen op de wensen en behoeften in de markt. Gezien de enorme diversiteit binnen de maakindustrie, zijn er ook tal van generieke aspecten die van belang zijn voor de ondernemer’, vertelt Driessen.

Kwaliteit

‘Uit het gehele onderzoek, waar we toch zo’n jaar mee bezig zijn geweest, kwam duidelijk naar voren dat ondernemers in de maakindustrie veel behoefte hebben aan toegevoegde waarde voor hun bedrijf: ontwikkelingen die ze in principe vandaag kunnen gaan toepassen in de productie. Ook zijn ze op zoek naar vormen van samenwerking met één of meerdere andere ondernemers die zich met een bijzonder product of ontwikkeling bezighouden. De informatiebehoefte is wel degelijk nog steeds aanwezig. En of je dit offline of online doet, maakt niet zoveel uit. De een vindt het prettig om dit online aangeboden te krijgen de ander bladert liever door de krant. Het gaat erom dat je moet zorgen voor goede, gekwalificeerde content. Kijk, op internet kun je alles vinden, maar daar is geen screening. In inhoudelijke artikelen die worden aangeboden in Vraag & Aanbod, vindt deze screening wel plaats’, zegt hij. 

Slim

Driessen haalt ook nog even de kwaliteit van de maakindustrie in Nederland aan. ‘De Duitse maakindustrie is sterk en wordt altijd geroemd, maar de Nederlandse maakindustrie is in mijn optiek net zo sterk. We zijn verdraaid goed in kostenefficiëntie, het maken van kleine volumes en enkelstuks en we zijn slim en innovatief. Bovendien staan onze oren naar vormen van samenwerking. Genoemde aspecten tref je minder aan bij de veelal grotere bedrijven in Duitsland.’

Verbinden

Als mediabedrijf wil Mybusinessmedia zorgen voor en bijdragen aan de verbinding. ‘Verbinding tussen ondernemers onderling maar ook tussen bedrijfsleven en scholing. Een praktische invulling hiervan hebben we vorig jaar gerealiseerd met de uitgave TSkills, een magazine voor scholieren in het (V)MBO. Hiermee trachten we jongeren te interesseren voor techniek. Dit in combinatie met de praktische voorbeelden. Als je dit verder doorontwikkeld, zou het zo maar interessant kunnen zijn om ook iets te gaan doen op het vlak van technische opleidingen. Ik zeg dan niet dat we binnen Vraag & Aanbod ook een opleidingspoot gaan opzetten, nee, maar we gaan wel kijken wat we hierin kunnen betekenen.’ 

www.mybusinessmedia.nl

www.vraagenaanbod.nl