Delen is het nieuwe hebben. Dit stelt MKB Nederland vast bij de presentatie van de trends voor ondernemers voor 2014. Ondernemen is niet alleen je bezighouden met vandaag maar vooruitzien is onontbeerlijk. De trends zijn opgesteld met ondersteuning van experts, trendwatchers en ondernemersdatabases. Deze tien belangrijkste ondernemerstrends zijn ook afgeleid uit de omvangrijke ondernemers-databases van MKB Servicedesk en De Zaak.
Op een met stip staat ‘Delen is het nieuwe hebben’. Ondernemers doen het niet (meer) alleen, er wordt niet alleen samengewerkt met collega’s, met ook met concurrenten en klanten. Een andere trend voor 2014 is dat bedrijven zich moeten en gaan focussen op de plaatsen waar de doelgroepen zich begeven. Een van de tien trends is ook dat ‘Klein het nieuwe groot is’. Groei is meer dan omzet en rendement alleen. Kijk, als ondernemer, naar nieuwe kansen en beoordeel deze niet op de hoeveelheid maar op kwaliteit. De marges zullen in veel gevallen hoger liggen dan massale producties. Ondernemers moeten waakzaam zijn op het aanwezige personeel. Organisaties zijn vluchtig, stellen de deskundigen vast, hierbij doelend op het feit dat mensen en dus ook ondernemers zich niet langer organiseren om een ideaal, maar vanwege tijdelijke gezamenlijke doelen.