Het nut van de afgedankte auto

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Er is in Nederland geen sector die meer recyclet dan de autodemontagebedrijven, shredderbedrijven en recyclingbedrijven. En dat is al jaren zo. Vorig jaar heeft deze sector gezamenlijk 98,4 procent van het gewicht van afgedankte auto’s nuttig toegepast. Dat blijkt uit het jaarlijkse duurzaamheidsverslag van Auto Recycling Nederland, ARN.

In totaal zijn vorig jaar via ARN 207.239 afgedankte auto’s gerecycled (in 2017: 196.252). Dat komt overeen met 216 miljoen kilogram. ARN werkt samen met circa 300 professionele recyclingbedrijven zodat het materiaal van afgedankte auto’s op verantwoorde wijze wordt hergebruikt of een andere nuttige toepassing krijgt. Sinds de oprichting in 1995 zijn er via ARN ruim vijf miljoen auto’s op deze manier duurzaam gerecycled.

Autorecycling wordt gemeten in een percentage van het gewicht. Zo’n percentage drukt uit hoeveel van het gewicht van een auto nuttig wordt toegepast. De demontagebedrijven nemen circa een kwart (24,6 procent) van de prestatie voor hun rekening. Zij halen de herbruikbare onderdelen – motor, versnellingsbak en andere verplichte onderdelen zoals vloeistoffen, banden en accu’s – uit de auto.

Terugwinnen metalen

Bij de shredderbedrijven is het vooral te doen om het terugwinnen van de verschillende metalen uit de auto, die vervolgens – rechtstreeks of via inzamelaars – aan smelterijen worden geleverd. Het gaat hier met name om aluminium, ijzer, koper en andere, exotischere materialen. In deze schakel van de keten gaat het hard: hier wordt zomaar 58,6 procent van de recycling gerealiseerd. Om dat te bereiken, worden de complete wrakken bij de shredderbedrijven vermalen tot snippers van zeer diverse samenstelling – van ijzer tot verschillende kunststoffen. Het grove, lichte materiaal wordt afgezogen en gescheiden. Een trommelmagneet scheidt alles wat ijzer is van de rest van de materialen.

Nascheidingsfabriek

Na de fase van het shredderen komt de laatste bijdrage van ARN’s eigen PST-fabriek, ook wel ‘nascheidingsfabriek’ genoemd, in Tiel. In deze processtap worden de resten gesplitst in een twintigtal grondstoffen die bruikbaar zijn voor nieuwe producten. Dat gebeurt met de geavanceerde ‘Post Shredder Technologie’ (PST). Met behulp van een groot aantal verfijnde machines en technieken wordt het afval ontleed in verschillende stromen. De allerlaatste mineralen, plastics, vezels en metalen worden uit de materiaalstroom van de shredderbedrijven gezeefd. De bijdrage van deze laatste schakel: 15,2 procent.

De PST-fabriek verwerkt per week ruim 800.000 kilo shredderafval, waarmee jaarlijks circa 40.000 ton afval wordt gerecycled. Van dat afval wordt meer dan veertig procent verwerkt tot herbruikbaar materiaal. Het materiaal dat niet opnieuw gebruikt kan worden, wordt verbrand met energieterugwinning. Slechts drie procent van het shredderafval komt tegenwoordig nog op de stort terecht.

22 maal de Eiffeltoren

Laat de aantallen even inwerken. De autorecyclingketen heeft in 2018 216 miljoen kilo aan materialen verantwoord verwerkt, uit 207.239 auto’s. Met het staal van deze auto’s – samen zo’n 162.475 ton – kun je 22 Eiffeltorens bouwen. De banden van deze auto’s – samen 829.000 stuks – wegen bijna evenveel als 1.200 olifanten. Zelfs de afgewerkte olie – ongeveer 1.600.000 liter, dat is evenveel vloeistof als in zo’n 211.000 kratten bier – gaat niet verloren.