Dat blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder bouwmaterialenhandelaren in opdracht van Koninklijke Hibin. ‘Het is belangrijk dat we in beeld hebben hoe de bouwmaterialenhandel presteert, welke problemen de crisis met zich meebrengt en wat de verwachtingen zijn’, vertelde Hibin-voorzitter Gert Smit vorige week tijdens de Hibin-branchedag.
Van de handelaren ervaart 65 procent de gevolgen van de crisis in enige mate en 29 procent in sterke mate. 72 procent geeft aan dat de omzet verminderd is, terwijl 64 procent ziet dat er meer discussie is over tarieven en geoffreerde prijzen.
De vermindering van opdrachten wijden de bouwmaterialenhandelaren aan het simpele feit dat er geen opdrachten meer zijn. Van alle sectoren is de woningbouw de grootste boosdoener. Van de Hibin-leden merkt 85 procent dat de gevolgen van de crisis hier het grootst zijn.
De respondenten in het onderzoek hebben ten opzichte van 2008 hun omzet met gemiddeld 10 procent zien dalen tot en met april. Voornamelijk de ruwbouwmaterialen zijn hier debet aan.
Een strakker debiteurenbeleid, scherper materiaal inkopen, voorraden afbouwen, besparingen op loonkosten en een actievere marktbewerking zijn de populairste maatregelen tegen de economische crisis.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…