De bouwmaterialenhandel krijgt klappen als gevolg van de crisis. Maar niet iedereen lijdt daardoor evenveel schade en de schade blijft relatief beperkt. Dat stelde Gert Smit, voorzitter van Koninklijke Hibin, tijdens de vorige week gehouden Hibin branchedag.
In stadion Nieuw Galgenwaard in Utrecht kwam de bouwmaterialenhandel 12 juni bijeen voor de jaarlijkse Hibin branchedag.
‘Als je uitgaat van de situatie van 2008/2009 als top, dan zit onze branche daar gemiddeld tussen de 20 en 25 procent onder’, weet Smit. ‘Dat het relatief meevalt, komt omdat een belangrijk deel van de krimp in de bouw alleen nieuwbouw betreft. En gelukkig levert de bouwmaterialengroothandel voor een belangrijk deel aan de verbouw- en renovatiesector. Dat is juist een sector die redelijk goed overeind is gebleven.’
ICT en logistiek
Ondernemers binnen de branche doen er desondanks goed aan in te zetten op maatregelen om de verkoop te bevorderen en de kosten te beperken. Smit: ‘Je ontkomt bijna niet aan minder mensen op de werkvloer. Maar je moet wel met minder mensen hetzelfde werk kunnen blijven doen. Dat vereist ook investeringen in bijvoorbeeld ICT en logistiek. Het lijkt een vreemde combinatie, maar om overeind te blijven moet je de markt bewerken, kosten besparen, investeren en innoveren.’
Datapool
Hibin en haar leveranciers werken aan één systeem waarbinnen alle ‘preconcurrentiële data’, artikelgegevens die voor iedereen gelijk zijn, bijeen worden gebracht: de Hibin Datapool. Dat bleek tijdens de branchedag. Het uniforme artikeldatasysteem vereenvoudigt voor alle deelnemers administratieve en logistieke processen, bespaart kosten en beperkt de faalkosten.
Ad Schellens, E-business directeur van Saint -Gobain Distribution adviseert Hibin-leden het initiatief van de Datapool te omarmen. Met de Datapool kan de branche aanzienlijke besparingen realiseren. Een berekening toont aan hoeveel de besparing kan bedragen.’,De gemiddelde verwerkingstijd voor invoer en update bedraagt per artikel circa tien minuten. Heb je 10.000 artikelen in je assortiment dan ben je 10.000 x 10 minuten kwijt. Alleen al aan artikelbeheer bespaar je duizenden euro’s per jaar.’
De Hibin Datapool start in oktober 2012. In de loop van het eerste kwartaal van 2013 moet het, zo stelt Schellens, voor een belangrijk deel gevuld zijn. De Hibin Datapool wordt ondergebracht bij een onafhankelijke organisatie die in de toekomst eigendom zal zijn van de installatie- en de bouwsector.
Euroflex
Deutsche Bank, IFN Finance en Atradius bieden nu voor Hibin-leden een compleet branchegericht financieel pakket aan. De onderdelen uit het pakket zijn op zich niet vernieuwend, maar het pakket is wel compleet en ondernemers kunnen bij één partij terecht met al hun vragen.
Een gesprek met een ‘Hibin Euroflex-vertegenwoordiger’ is volledig vrijblijvend en ondernemers kunnen met deze financieel specialist bespreken of zij baat hebben bij werkkapitaalfinanciering, een kredietverzekering en/of beoordeling van nieuwe dan wel bestaande afnemers.
‘Het pakket is gericht op debiteurenbescherming en werkkapitaalfinanciering’, legt Atradius channel manager Paul Dijkhoff uit. ‘Dat is juist voor groothandels van belang. Materiaalleveranciers lopen immers een verhoogd financieel risico. Dat heeft te maken met de hoge voorraadpositie en de financieringsrol die groothandels vaak naar aannemers vervullen. Als een debiteur die een grote order heeft geplaatst niet kan betalen, dan kan dat direct gevolgen hebben voor de continuïteit van de onderneming. Vandaar dat de drie partijen in samenwerking met Hibin dit pakket hebben samengesteld.’
Atradius verzorgt binnen dit geheel het pakket gericht op debiteurenbescherming. Leden kunnen hun debiteuren laten screenen, hun betalingsrisico’s verzekeren en de incasso van facturen laten verzorgen.