Hibin Branchedag: ‘Van dozenschuiver naar toegevoegde waarde’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

‘Wie bezoekt er wel eens een website? Wie koopt er wel eens iets online? Wie heeft er een zakelijk Facebook account?’ Bij die laatste vraag sneuvelden de meeste aanwezigen op de Hibin Branchedag afgelopen donderdag. Een dag over het mee veranderen met de markt, de klant en de tijd.

Tijdens de Hibin Branchedag worden zoals ieder jaar de markttrends voor de bouwmaterialengroothandel besproken. Dit jaar is ICT de rode draad in het programma. ICT achter de schermen, maar ook het begrip social media komt uitgebreid aan bod.

 

Echte handelaren

‘Ga kathedralen bouwen! U moet het aandurven om dingen te proberen waarvan u niet weet hoe het afloopt’, spreker en performer Daan Quakernaat probeert de aanwezige ondernemers op humoristische manier ervan te doordringen dat ze het over een andere boeg moeten gooien. ‘Een beetje inkopen, een beetje verkopen, een echte handelaar was u. Maar u moet meer zijn dan een dozenschuiver, u moet toegevoegde waarde creëren.´ Deze boodschap werd door Hubert Sturm van adviesbureau Berenschot nog eens op een wat meer theoretische manier uitgelegd. Namens Berenschot presenteerde hij een uitgebreid rapport over de veranderingen in de bouwmaterialenhandel. ‘Ondernemers in deze sector moeten goed kijken waarin ze sterk zijn en dat moeten ze versterken. Of je moet als bouwmaterialengroothandel wat anders gaan doen en goed kijken welke markten kansen bieden.´Verandering is volgens Sturm in ieder geval onvermijdelijk. ´Er moet meer efficiency in de toeleverketen komen en de bouwmaterialengroothandel moet meer een partner worden van de klant in plaats van leverancier.’

 

Mouwen opstropen

Hibin-voorzitter Gert Smit hoopt dat zijn leden inspiratie hebben opgedaan en de de volgende ochtend hun mouwen zullen opstropen en aan de slag gaan. ‘Onze leden moeten nadenken over keuzes en de toekomst, bovendien moeten ze meer gaan inzetten op ICT. Het feit dat het vandaag zo druk is hier, bewijst dat er bewustwording is en dat mensen graag kennis van deze materie willen nemen. Als Hibin zullen we uiteraard aan de leden terugkoppelen wat we uit deze middag kunnen halen en bepaalde onderwerken gaan we uitdiepen.’

 

Goede opkomst

De Hibin Branchedag is door ruim 200 vertegenwoordigers van de bouwmaterialenhandel bezocht. ‘Dan aantal overstijgt de verwachtingen van Hibin. ‘We hebben dit jaar geen grote naam op het podium, zoals we voorgaande jaren wel hadden met bijvoorbeeld Tom van het Hek’, vertelt organisator Harry Bijl. ´Kennelijk is de kwaliteit van het programma doorslaggevend voor de mensen om de branchedag te bezoeken.’