In Soesterberg werden zo’n vijftig commerciële mensen uit de hout- en bouwmaterialenhandel door Hibin ‘getrakteerd’ op de nieuwste ‘snufjes’ en toekomstvisies van koplopers uit de duurzame praktijk. Was de informatie voor sommigen hier en daar ‘gesneden koek’; anderen zagen deze vooral als eye opener. Gezamenlijk kwam men tot de conclusie dat achteroverleunen ‘not done’ is.
Dat sociale media als Twitter, Facebook en in mindere mate LinkedIn, nog geen gemeengoed zijn in de bouwbranche, bleek uit het beperkte aantal groene kaartjes dat omhoog werd gehouden door de aanwezigen in de zaal op de vraag: wie maakt hier gebruik van? ‘Daar is dus nog een wereld te winnen. Met deze themadag, maar ook met sociale media-trainingen ‘Acquireren met LinkedIn en Twitter’ willen we de branche handvatten bieden om deze media beter te benutten’, aldus Ghislaine Hoenderboom, manager Hibin Opleidingen.
Dagvoorzitter Marjet Rutten, medeoprichter van Bouwkennis, durfde nog een stapje verder te gaan. ‘Als we niet innoveren zijn we verleden tijd. We moeten lef tonen. We hebben helden nodig in deze sector en vooral: meer oplossingsgerichte creativiteit. Er liggen zoveel mogelijkheden en kansen. Want als we het hebben over duurzaam bouwen; waar kunnen we dan beter beginnen dan in onze eigen bouwsector?’
Naast groen bouwen groeit ook het conceptueel bouwen. ‘Inmiddels heeft ongeveer 20 procent van de ontwikkelaars en 40 procent van de corporaties ervaring met conceptueel bouwen. Om concepten te realiseren is een sterke, goed georganiseerde groothandel nodig die kan inspelen op waardeprofielen, prestatie-eisen en logistieke uitdagingen’, aldus Pieter Huijbregts, directeur-eigenaar van Coficient.
Ferry van Wilgenburg, directeur Vastgoedbeheer Woonwaard, sprak verder over de toegevoegde waarde die de groothandel in de bouwbranche kan hebben op het gebied van efficiënt onderhoud van bestaande woningbouw. ‘Wij streven naar lage eigenaarskosten in combinatie met langdurig woongenot en korte doorlooptijden bij renovatie. Daarbij doen wij sinds kort met succes een beroep op de groothandel. Toeleveranciers zijn niet alleen verantwoordelijk voor de geleverde producten, maar ook voor de bijbehorende logistiek. Zo kun je met alle betrokken partijen tot goede afspraken komen, waar er uiteindelijk voor iedereen wat te winnen valt.’
Andere sprekers waren Harold van den Koedijk, adviseur bij Velux op het gebied van duurzaam bouwen en Joost van het Klooster van WVTTK-architecten. Zij gaven een toelichting op ModelHome 2020, het duurzame paradepaardje van Velux op het gebied van duurzame woningbouw.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…