Als eerste autofabrikant ter wereld biedt Porsche lichtgewicht wielen aan die zijn gemaakt van gevlochten carbonfiber. Deze wielen zijn vanaf begin 2018 als optie beschikbaar voor de 911 Turbo S. De wielen zijn 8,5 kilo of twintig procent lichter dan de standaard exemplaren.
De carbonwielen zijn niet alleen lichter, maar ook twintig procent sterker dan de standaard wielen van de auto in kwestie. Ze verlagen de onafgeveerde massa en daardoor volgen de banden het wegoppervlak nauwkeuriger en worden lengte- en dwarskrachten beter geabsorbeerd. Lagere roterende massa’s zorgen bovendien voor een spontaner acceleratie- en remgedrag.
200 individuele componenten
Het volledig uit koolstofvezelversterkt polymeer (CFRP) gemaakte wiel bestaat uit twee hoofdonderdelen. Het centrale deel wordt van koolstofvezelmatten gemaakt. Daarbij worden meer dan 200 individuele componenten op maat gesneden en samengevoegd. Het velgbed komt tot stand door het vlechten van koolstofvezels. Dat gebeurt in de grootste koolstofvezelvlechtmachine ter wereld. Deze heeft een diameter van circa 9 meter.
18 kilometer carbonvezel
Aansluitend wordt het centrale deel in het velgbed ingevlochten. Het op die manier samengestelde wiel wordt vervolgens met hars geïmpregneerd en onder hoge druk en bij hoge temperaturen gehard. Daarna volgt een lang afkoelingsproces. Ten slotte wordt de centrale wielmoer ingevoegd en krijgt het wiel een beschermende transparante lakafwerking. In het nieuwe carbonwiel is in totaal achttien kilometer koolstofvezel verwerkt. Dit komt overeen met acht vierkante meter vezelmat.