De carbonwielen zijn niet alleen lichter, maar ook twintig procent sterker dan de standaard wielen van de auto in kwestie. Ze verlagen de onafgeveerde massa en daardoor volgen de banden het wegoppervlak nauwkeuriger en worden lengte- en dwarskrachten beter geabsorbeerd. Lagere roterende massa’s zorgen bovendien voor een spontaner acceleratie- en remgedrag.
Het volledig uit koolstofvezelversterkt polymeer (CFRP) gemaakte wiel bestaat uit twee hoofdonderdelen. Het centrale deel wordt van koolstofvezelmatten gemaakt. Daarbij worden meer dan 200 individuele componenten op maat gesneden en samengevoegd. Het velgbed komt tot stand door het vlechten van koolstofvezels. Dat gebeurt in de grootste koolstofvezelvlechtmachine ter wereld. Deze heeft een diameter van circa 9 meter.
Aansluitend wordt het centrale deel in het velgbed ingevlochten. Het op die manier samengestelde wiel wordt vervolgens met hars geïmpregneerd en onder hoge druk en bij hoge temperaturen gehard. Daarna volgt een lang afkoelingsproces. Ten slotte wordt de centrale wielmoer ingevoegd en krijgt het wiel een beschermende transparante lakafwerking. In het nieuwe carbonwiel is in totaal achttien kilometer koolstofvezel verwerkt. Dit komt overeen met acht vierkante meter vezelmat.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…