Nederland heeft zijn meest succesvolle Consumer Electronics Show (CES) ooit beleefd. Op de afgelopen editie van de grootste techbeurs ter wereld in Las Vegas deden vijftig Nederlandse start-ups onder leiding van start-upambassadeur Constantijn van Oranje en staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) waardevolle connecties op, sloten ze overeenkomsten en vielen ze in de prijzen.
De Friese start-up Hydraloop werd uitgeroepen tot ‘Best of the Best’, de beste exposant van alle vierduizend aanwezige bedrijven. Het is voor het eerst dat een Nederlandse start-up deze prijs in de wacht sleept. Ook werd op de CES bekend dat de prestigieuze Silicon Valley Bank zich als partner aansluit bij het Nederlandse start-upnetwerk in Silicon Valley.
Hydraloop grote winnaar
De start-up Hydraloop uit Leeuwarden kan terugkijken op een zeer succesvolle CES. Bij aanvang van de CES ontving het bedrijf al een Innovation Award van de organisatie van de CES voor hun techniek om water te recyclen. Door TIME Magazine werd de uitvinding van Hydraloop opgenomen tussen de 25 beste uitvindingen die op de CES te zien waren. Hier bovenop ontving het Friese bedrijf aan het eind van de beurs nog drie awards: een voor ‘Beste Start-up’, een voor ‘Beste in Duurzaamheid’ en als klap op de vuurpijl de overkoepelende prijs ‘Best of the Best’.
MKB-handelspost
Staatssecretaris Keijzer opende in Los Angeles een Netherlands Business Support Office (NBSO). Deze mkb-handelspost gaat een economisch netwerk opbouwen in LA om de markt te verkennen, economische kansen te signaleren en geïnteresseerde Nederlandse bedrijven advies te geven en ze te verbinden aan lokale contacten. Los Angeles is het wereldwijde centrum voor de media- en entertainmentindustrie (Hollywood). Daarnaast liggen er ook veel economische kansen op het gebied van Life Sciences and Health (LSH) en sport: de regio LA bereidt zich de komende jaren voor op het WK voetbal (2026) en de Olympische Spelen (2028).
1.700 bedrijven
Er zijn wereldwijd 22 van dit soort handelsposten, en die ondersteunen wereldwijd per jaar zo’n 1.700 Nederlandse bedrijven. Zo’n twee derde van die bedrijven houdt concreet iets over aan die hulp, in de vorm van contacten of orders.