Ook WWD Metaal heeft een aantal jaar last gehad van de crisis. Maar Waelbers bleef investeren. Zo bouwde hij in de crisistijd een nieuwe pand dat drie keer zo groot was als het vorige en investeerde hij in het machinepark door de aankoop van onder meer een straalcabine en een waterjet. ‘Doordat de bestaande klanten bleven, konden we het droog houden. Ongeveer 1,5 jaar geleden begonnen we weer op te krabbelen. Het werd weer druk. Maar WWD Metaal had toen wel de ruimte, de machines en de kennis om een totaalconcept aan te kunnen bieden. De investeringen hadden dus geholpen. En we willen nog verder groeien. Maar het is moeilijk om vakmensen te krijgen, iedereen is er naar op zoek. Samen met mijn werkvoorbereider Marcel Vossen besloot ik dat we in het bedrijf een nieuwe aanpak nodig hadden’, vertelt Waelbers.
- Aantal medewerkers: 25
- Bedrijfsoppervlakte: 2.050 m2
- Opgericht in 1999
- Kernactiviteiten: waterstraalsnijden, lassen, frezen, draaien, glasparelen
- www.wwdmetaal.nl
In plaats van proberen het proces sneller te laten verlopen, is het bedrijf begonnen het proces slimmer in te richten. Bijvoorbeeld door verder vooruit te kijken. ‘Niet meer bezig zijn met de dag van morgen, maar met volgende week. Voorheen bleef een product na een bewerking op de ene afdeling te lang liggen, voor de volgende bewerking op een andere afdeling. Doordat de stroming van werk op de afdelingen verbeterd is, vragen medewerkers eerder naar werk. Zij kunnen daardoor eerder verder met het volgende product en zo kan er meer werk worden gegenereerd. ‘Wachttijden worden ingekort en spoedopdrachten of brandjes blussen, dat is nu verleden tijd. Voorheen stapelden de orders zich op bij iedere afdeling en zorgden de spoedklussen er mede voor dat er veel overgewerkt moest worden.’ De omzet is inmiddels met 25 procent gestegen terwijl er niet meer mensen in dienst zijn gekomen.
WWD Metaal haalt de omzet voornamelijk uit het vervaardigen van producten van o.a. roestvast staal en aluminium voor de voedingsbranche, machinebouw, medische sector en verschillende mechanische toepassingen in tal van industrieën. Ook produceert het bedrijf voor de liefhebber nog steeds designartikelen op maat, het product waarmee het allemaal negentien jaar geleden begon. De naam WWD staat dan ook voor Wil Waelbers Design.
Waelbers zat in de begintijd nog in een oude schuur bij een boer achterop het erf. Er was geen water en een houtkachel zorgde voor de warmte. Omdat klanten langs de mesthoop en de stallen moesten, bezocht hij deze voor acquisitie altijd aan huis. ‘Ik pakte toen al het werk aan, van interieur tot exterieur. Als snel kwamen ook de bedrijven en kreeg ik steeds meer te doen. Na zo’n twee jaar vertrok ik naar een nieuw pand in Stramproy, van 750 vierkante meter, waar ik eindelijk stromend water en centrale verwarming had. Ik kocht een aantal grotere machines zoals een CNC-freesbank, een kantbank, een knipschaar en een straalkast. Alles om een compleet product te kunnen aanbieden. Want dat zorgt er ook weer voor dat we in 98 procent van de gevallen op tijd zijn. Vaak ben je te laat doordat je iets moet uitbesteden. Doordat we een compleet product maken, zijn we zo min mogelijk afhankelijk van anderen.’
Design bleef Waelbers er in zijn nieuwe pand in Stramproy nog steeds bij doen. Het ging dan bijvoorbeeld om onderstellen voor bankstellen voor een meubelbedrijf en kozijnen, tuinsets en parasols van RVS. Met de designartikelen voor particulieren was hij vooral in het voorjaar druk, met nog een kleine piek in het najaar. Hij maakte bijvoorbeeld waterornamenten voor een tuincentrum in Best. Het waren producten voor mensen die net iets meer te besteden te hadden dan gemiddeld. ‘Dat was leuk om te maken en ik kon er goed aan verdienen.’
Maar ook het pand in Stramproy bleek al snel te klein, er waren op dat moment inmiddels zes werknemers in dienst. ‘In 2008 verkocht ik het pand en liet ik op het nieuwe bedrijventerrein Pannenweg 2 in Nederweert een pand bouwen. Ik dacht daar mijn jaren wel vol te kunnen maken, maar het ging veel sneller dan ik had verwacht. Het bedrijf groeide enorm in die jaren. Ook dat pand werd al snel te klein en toen ik 2013 voor een goede prijs een nieuw groter pand kon laten bouwen, heb ik meteen getekend.’
Inmiddels heeft Waelbers 25 werknemers in dienst. Desondanks komen nog steeds alle opdrachten bij hem binnen en is hij regelmatig op de werkvloer te vinden. ‘Ik help mijn mensen mee te denken. Ik probeer ze vertrouwen te geven in wat ze doen, ze niet te laten twijfelen. Want dat is de slechtste raadgever. Daarnaast stimuleer ik dat anderen kunnen meekijken met hun werk. Dat kost vaak maar een paar minuten, het corrigeren van fouten kost veel meer tijd. Mijn mensen moeten goed hun werk kunnen doen. En als ze het niet eens zijn met elkaar, dan kunnen ze altijd bij mij terecht. Want je moet voorkomen dat werknemers negatieve zaken mee naar huis nemen. Je moet de koe bij de hoorns vatten’, stelt hij.
De werknemers in zijn bedrijf doen niet constant hetzelfde werk. Toen hij zelf nog in loondienst was zocht Waelbers ook altijd een nieuwe uitdaging. ‘We hebben daarvoor orderrekken waar de opdrachten in staan. Als je klaar bent, dan pak je de eerstvolgende opdracht uit het rek. Dat kan een moeilijke of makkelijke, een leuke of minder leuke opdracht zijn. Zo doet niemand op een dag hetzelfde werk. Wat ik zelf leuk vind, leer ik ook mijn werknemers zoveel mogelijk aan.’
Hoewel hij zelf zes dagen in de week op het bedrijf is te vinden, wil Waelbers niet hebben dat zijn mensen overwerken. ‘Acht uur werken is genoeg, daarna moet je naar huis en niet meer aan je werk denken. Alleen zo kan je de volgende dag weer fris beginnen. Want vermoeide mensen maken meer fouten.’ Tegen een altijd overwerkende werknemer zei hij: ‘Je moet voortaan eerder naar huis gaan dan ik. Ik doe de lichten wel uit.’ In eerste instantie vond die werknemer dat maar niks, maar later merkte hij toch dat het zo beter was.
Waelbers vindt verder dat iedereen de mogelijkheid moet krijgen om te leren. Bij hem staat niemand maar zo een beetje te vegen. Desondanks is hij wel selectief in het aannemen van zijn personeel. Maar in het sollicitatiegesprek is de genoten opleiding van de sollicitant niet het belangrijkste onderwerp van gesprek. ‘Het belangrijkste is dat iemand in ons team past. Ik vraag dan ook altijd om een dag mee te draaien in het bedrijf. Dan kan iemand ervaren waar hij of zij terecht komt. Pas als je iemand bij het werk betrekt, kom je erachter of iemand wat kan leren. En dat betekent niet altijd dat hij goed moet zijn met het hoofd, hij kan ook goed zijn met de handen. Zo heb ik een keer een stagiaire gehad die tussen wal en schip dreigde te raken. Hij moest van school af. Ik heb hem en zijn ouders toen uitgenodigd om langs te komen. Ik wilde die jongen helpen, ik zag potentie in hem. Ik heb voor hem bij de leerplichtambtenaar een ontheffing aangevraagd zodat hij bij WWD Metaal kon werken en leren tegelijk. Uiteindelijk zijn we dat traject ingegaan. Dat was superleuk. Hij werkt hier nog steeds, het is een topvakman.’
Wat Waelbers zoekt in zijn mensen, zoekt hij ook in de robots die hij wil aanschaffen nu personeel moeilijk te krijgen is. ‘Wij zoeken geen robot om grote series aan werk binnen te kunnen halen. Wij zoeken een flexibele robot die makkelijk te programmeren is en die toegankelijk is voor meerdere mensen. Net als met mensen draait het om de instelling. Dat zoek ik ook in een robot. En die hebben we uiteindelijk toch gevonden.’ Hoewel Waelbers niet wil zeggen om welke robot het precies gaat, laat hij weten interesse te hebben in een ‘zeer toegankelijke zesassige lasrobot met manipulator, die offline geprogrammeerd kan worden.’
Een andere manier om te innoveren denkt Waelbers te kunnen realiseren door het digitaliseren van de informatie die de werknemers op hun werkplek krijgen. ‘Zo zullen zij binnenkort hun opdracht op een tablet kunnen in- en uitklokken en de tekeningen kunnen bekijken. Dan kunnen formulieren ook niet meer kwijtraken. En aan de voorkant kunnen we dan ook beter de productieflow volgen en sturen. Bijvoorbeeld als een klant vraagt of zijn product wellicht iets eerder klaar kan zijn. We kunnen dan aan de voorkant beoordelen of de klant het product mogelijk al de volgende dag in huis kan hebben. We willen deze verandering binnen een half jaar geregeld en ingevoerd hebben.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…