Hogere staalprijzen in nieuwe contracten auto-industrie

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Dertig euro: dat was de verhoging die verschillende Europese staalfabrieken in januari aankondigden. Nu ruim vier weken later kunnen we vaststellen, dat op dit moment de fabrieken die doelstelling niet gehaald hebben. Toch lijkt een verhoging op afzienbare termijn niet onmogelijk, hoewel die niet drastisch lijkt te gaan worden.

Dat concludeert NovioStaal in haar Staaljournaal van februari 2015. De staalprijzen in de Verenigde Staten zijn weliswaar op hun retour, maar nog steeds ruim boven de Europese. Die markt is dus nog steeds aantrekkelijk voor exporteurs uit andere werelddelen en dat is ook te merken, want de voorraden aldaar zijn op het hoogste niveau sinds 6 jaar. Dat hoge niveau is eigenlijk de belangrijkste oorzaak van de neerwaartse trend bij de prijzen aldaar. Dat toch nog hogere prijsniveau in de VS heeft als gevolg dat de druk van importen op Europa momenteel relatief laag blijft. De koersverhouding dollar versus euro lijkt inmiddels wat gestabiliseerd en daarmee behouden de Europese producenten hun gunstige exportposities.

Levertijden

Verder moet ook geconstateerd worden, dat de levertijden bij de continentale producenten uitlopen wat inhoudt, dat de orderboeken bij de staalmakers goed gevuld zijn. Een mogelijke oorzaak van langere levertijden kan worden gezocht in Italië, waar de grootste staalproducent ILVA nog steeds aan het kwakkelen is sedert de productiestop eerder in 2014. Die problemen leiden er toe dat vraag en aanbod binnen de EU wat beter in balans zijn gekomen.
Dan komt daar nog bij de verwachte groei in de staalconsumptie binnen de Europese Unie zoals die door Eurofer wordt voorspeld. Voor 2015voorspelt zij een groei van 2,2 procent en voor 2016 een plus van 2,5 procent, gepaard gaande aan het voorzichtige economische herstel binnen de EU. Met name de automobiel- en transportsector blijven sterk groeien. Voor de constructiebranche gelooft Eurofer dat het dieptepunt gepasseerd is en dat er meer staal verbruikt zal worden.

Samengevat alle reden dus voor de fabrieken om te proberen de prijzen toch te gaan verhogen. Zij zullen bovendien ook bedenken: als het voor het tweede kwartaal niet lukt, gaat het in het hele jaar niet meer gebeuren! Wat de ambitieuze intenties van de fabrieken kan dwarsbomen zijn thans in willekeurige volgorde de importen tegen lage prijzen vanuit de CIS landen, de extreem en nog steeds dalende ertsprijzen, de onzekerheid rond de uitkomst van de Eurocrisis met Griekenland en de economische gevolgen van de militaire acties in Oekraïne dan wel de mogelijke aanvullende sancties richting Rusland.

IJzererts

De ertsprijzen vertonen nog steeds een dalende lijn en liggen momenteel rond de 65 dollar per ton. Daarmee is de prijs van 2012 met 2/3 gedaald en insiders voorspellen, dat deze zelfs kan dalen tot ca. 30 Dollar. Daarvan kunnen dan weer voornamelijk Aziatische fabrieken profiteren. Een eerste signaal schijnt al daar te zijn. Naar verluidt heeft China grotere orders voor export naar Europa geboekt, welke hoeveelheden in de periode eind april en 1e helft mei in de Europese havens zouden arriveren. Enige concrete informatie hebben wij hierover echter nog niet verkregen. Wel is het zo, dat in de afgelopen weken door enkele grotere afnemers met Europese fabrieken nieuwe contracten met lichte prijsverhogingen afgesloten zijn.
De verhogingen bedragen volgens onze informatie omstreeks vijf tot tien euro. Het is nog niet veel, of eerder zelfs marginaal, maar het is wellicht het begin van een opwaartse trend.


NovioStaal geeft voor februari 2015 de volgende circa fabrieks-staalprijzen voor coils en kwartoplaat in euro per ton:

  • Warmgewalste coils: 407 – 415
  • Koudgewalste coils: 490 – 505
  • Sendzimir verzinkte coils: 495 – 520
  • Kwartoplaten: 498 – 515

In januari 2015 waren de staalprijzen 3 tot 10 euro per ton lager. Kortom Noviostaal laat zijn staalprijzen licht stijgen.