De gevolgen van de diverse politieke problemen in de wereld worden steeds meer voelbaar in de staalindustrie. Mede als gevolg van de discussie tussen de Verenigde Staten en China zijn de groeiprognoses voor het Aziatische land naar beneden bijgesteld. Voor wat betreft de staalprijzen, willen de fabrieken hogere prijzen, maar de economische situatie maakt dat erg lastig.
Dit onder andere maken we op uit de staalanalyse van Lex Coenen in Het Staaljournaal van 16 januari, een uitgave van staalleverancier NovioStaal.
De productie en verkoop van automobielen is in 2018 gedaald met respectievelijk 4 procent en bijna 3 procent ten opzichte van 2017 en de export van Chinees staal is met ruim 8 procent eveneens afgenomen. De daling is zeker een gevolg van de importheffingen die Amerika en de EU hebben ingevoerd, echter ook van de soortgelijke maatregelen die landen zoals Thailand, Maleisië en Australië hebben genomen. Daarnaast verzwakte ook de groei van het binnenlandse staalverbruik in China. Ook de economie in Iran lijdt ook aan het politieke dispuut van dit land met de VS, waardoor met name in het 4e kwartaal onder andere de staalexport fors onderuitgegaan is.
Turkije
De wrevel tussen de regeringen van de VS en Turkije heeft geleid tot een economische dip in dat laatstgenoemde land. Turkse staalfabrieken zagen bovendien de exportmogelijkheden naar Amerika verdwijnen als gevolg van de extra importheffing en keerden zich noodgedwongen tot Europa, met name Italië en Spanje. De exportprijzen van Turks materiaal waren dermate laag dat de staalprijzen in Zuid-Europa en geleidelijk ook in Noord-Europa behoorlijk onder druk kwamen te staan.
EU-importheffingen naar definitief
Tegelijkertijd zal naar verwachting medio deze maand de EU-commissie gaan besluiten de in 2018 tijdelijk ingevoerde importmaatregelen per februari omzetten naar definitief en zullen deze gelden tot 2021. De importhoeveelheden zullen per kwartaal, per product en per exportland vastgesteld gaan worden met uitzondering van warmgewalste rollen. Dat laatste is echter opmerkelijk want veel staalfabrieken wijzen op de recente export van warmgewalste rollen door Turkije en verwijten dat land de prijzen binnen Europa onnodig onder druk te hebben gezet.
Prijsvoortzetting
Andere exporteurs naar Europa, zoals Rusland en Oekraïne hebben in navolging van Turkije eveneens lagere prijzen aangeboden, maar deze bleken niet zoveel te storen. De meeste Europese fabrieken hebben op dit moment redelijk goed gevulde orderboeken en zijn enorm stug bij de prijsonderhandelingen. Zij hebben inmiddels wel hun strategie aangepast, want vorige maand wilden zij nog een verhoging, maar nu is men tevreden met een prijsvoortzetting of een reductie tot maximaal 15 euro.
Staalimport stuk lastiger
Voor de staalmakers is de wetenschap dat het importeren van staal door de striktere import-heffingen nog lastiger wordt dan voorheen een geruststellende gedachte. Grotere verbruikers als de automobielindustrie, producenten van koudband en profileerbedrijven daarentegen hebben juist hun zorgen geuit bij de Europese Commissie. De verwachting is echter toch dat de importheffingen (Safeguards) zullen worden aangenomen zoals ze eind vorig jaar werden voorgesteld.
Brexit
De Brexit is een ander punt van zorg voor veel bedrijven. Enkele automobielfabrikanten in het Groot-Brittannië (VK) hebben al productiebeperkingen aangekondigd, waardoor de toeleveranciers aldaar nieuwe afzetmarkten zullen gaan zoeken. Staal uit het VK zal zonder importtoeslagen kunnen worden geëxporteerd naar de EU, maar bewerkt materiaal, onder andere auto’s, zal wel belast worden. Dat alles zou kunnen leiden tot meer onderlinge concurrentie binnen de EU, terwijl juist de automobielindustrie binnen de EU zelf ook al worstelt met de nieuwe testmethodes en de export van auto’s naar de VS wellicht bemoeilijkt gaat worden vanwege mogelijke importheffingen.
Zo wordt dus de wereldeconomie steeds meer geraakt door allerhande politieke problemen en begint de staalmarkt dat ook te voelen. De ontwikkeling van de staalprijzen binnen de EU is daardoor moeilijk in te schatten. De fabrieken willen hogere prijzen, maar de economische situatie maakt dat erg lastig.
Noviostaal geeft per 16 januari 2019 de volgende fabrieks-staalprijzen voor coils en kwartoplaat in euro per ton (de genoemde prijzen zijn indicatief, circa en geheel vrijblijvend):
- Warmgewalste coils: 520-545
- Koudgewalste coils: 605-620
- Sendzimir verz. coils: 620-635
- Kwartoplaat: 580-605
In januari 2019 bleven de staalprijzen nagenoeg gelijk. Alleen warmgewalste en Koudgewalste coils daalden licht met 5-10 euro per ton ten opzichte van de staalprijzen in december 2018.