Dit schrijft Lex Coenen in Het Staaljournaal van 17 december 2018, een uitgave van staalleverancier NovioStaal. ‘Als gevolg van de verminderde export en vooral de teruggelopen productie in de automobielindustrie is de Duitse economie met 0,2 procent gekrompen, wat een eerste daling in 4 jaar tijd is.’ De Duitse overheid houdt volgens Coenen nog vast aan de verwachte groei van 1,8 procent over heel 2018, maar economen betwijfelen of dit gehaald zal worden.
‘Omdat de Duitse economie algemeen als motor van de Europese Unie wordt beschouwd verwachten vele deskundigen dat die economische krimp ook negatieve gevolgen voor de hele Unie zal hebben. De sociale onrust in Frankrijk, de politieke problemen in Italië gecombineerd met de discussie over de begroting tussen de Italiaanse regering en de Europese Commissie, de vraag of er al dan niet een deal over de Brexit zal komen en de voortdurende handelsspanningen tussen de VS en China versterken die onzekere trend nog eens extra.’
‘De Europese markt is bovendien in afwachting van het besluit dat de Europese Commissie zal gaan nemen over de handhaving van de importheffingen op onder andere staal, die begin februari zouden komen te vervallen. Dat besluit wordt in de loop van deze maand of uiterlijk begin januari 2019 genomen, zo wordt verwacht. Ook hierover gaan diverse geruchten de ronde. Sommige insiders denken dat de importbeperkende maatregelen gehandhaafd zullen blijven, echter voorzien van een quote per EU-land afzonderlijk.
Deze methode heeft ook de voorkeur van Eurofer, de vereniging van Europese staalproducenten . Anderen denken echter dat er quota’s per kwartaal zullen worden vastgelegd, weer anderen verwachten echter dat niet voor alle huidige 23 producten de importheffing gehandhaafd zal blijven en dat zelfs warmgewalste staal er niet meer onder zal vallen.’
‘Rusland en Turkije blijken overigens hun export naar de EU fors verhoogd te hebben, want deze landen exporteerden maar liefst bijna 60 procent meer dan in de voorgaande twaalf maanden. Met name de extra heffing die de VS eerder dit jaar op Turks materiaal invoerde heeft er toe geleid dat de Turkse fabrieken minder staal naar de VS en juist meer staal naar Europa, en vooral naar Italië, uitgevoerd hebben.’
Volgens Coenen lagen de prijzen voor warmgewalste coils uit Turkije en Rusland fors lager dan Europees materiaal, met als gevolg, dat de Italiaanse binnenlandse spotprijzen enorm onder druk kwamen te staan. ‘Dat effect is inmiddels ook doorgesijpeld naar andere EU-landen. De Noord-Europese staalfabrieken bewogen zich echter niet en geloven nog steeds in een lichte stijging (ca. €20 per ton) of minimaal stabilisatie.’
‘Algemeen is de opvatting dat inderdaad spotprijzen weliswaar onder druk staan, maar dat de prijzen voor kwartaals- of halfjaarlijkse contracten zich redelijk zullen kunnen handhaven. Verder menen velen, dat zodra de problemen bij de nieuwe emissietestmethodes voor auto’s voorbij zijn de staalmarkt zich zal gaan herstellen en de prijzen weer zullen gaan stijgen. Die verbetering wordt in het 1e kwartaal 2019 verwacht.
Noviostaal geeft per 17 december 2018 de volgende indicatie voor de circa fabrieks-staalprijzen voor coils en kwartoplaat in euro per ton:
In december 2018 dalen de staalprijzen bij alle soorten ten opzichte van de staalprijzen in november 2018. De fluctuaties variëren van -15 tot -40 euro per ton.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…