Hogere winstgevendheid door eigen verbruik zonne-energie in mkb

Eigen verbruik wordt gedefinieerd als de elektriciteit die wordt verbruikt op dezelfde locatie als waar die opgewekt wordt, zonder gebruik te maken van het openbare elektriciteitsnet. Onlangs heeft REC een onderzoek uitgevoerd naar de winstgevendheid van commerciële en industriële zonne-energieinstallaties op basis van eigen verbruik op de Duitse, Italiaans en Turkse markten. Centraal in het onderzoek stond de regelgevende en politieke invloed op de winstgevendheid. Het onderzoek toonde aan dat in Duitsland eigen verbruik winstgevender is voor de handels- (bijvoorbeeld supermarkten) en productie-industrie (bijvoorbeeld voedingsindustrie). De resultaten van de analyse toonden aan dat de winstgevendheid van eigen verbruik-installaties meer afhangt van de regelgevende kaders en minder van de ontwikkeling van de elektriciteitsprijzen in de komende 10 tot 15 jaar.

Direct prijsvoordeel

Volgens Luc Graré, senior vice president solar sales & marketing bij REC, heeft eigen verbruik een aantal directe voordelen. ‘Het eerste is een financieel voordeel. Omdat de met zonne-energie opgewekte elektriciteit goedkoper is dan de elektriciteit van een nutsbedrijf is er een direct prijsvoordeel, dat zelfs toeneemt als de energieprijzen stijgen, zoals vooral in 2017 en de jaren daarna verwacht wordt. Met zonne-energie opgewekte elektriciteit beschermt bedrijven tegen stijgende elektriciteitsprijzen, wat meer prijszekerheid en stabiliteit oplevert.

Graré gaat verder: ‘Nog een voordeel is de bijdrage aan de duurzame energiedoelstellingen. Daarnaast zorgen PV-systemen voor aanzienlijk minder uitstoot. Per jaar zorgt 254.000 kWh met zonne-energie opgewekte elektriciteit (de elektriciteit die nodig is voor een gemiddelde supermarkt) voor 190.503 ton minder CO2-uitstoot, wat direct ten goede komt aan de totale CO2-voetafdruk van de betreffende onderneming. En tot slot wordt de toekomstige stroomrekening beter voorspelbaar. Deze voordelen gelden ook voor de Benelux, waar eigen verbruik vergelijkbare voordelen kan bieden.’

Service aan industrie

Het onderzoek werd door REC uitgevoerd om klanten te informeren en hen te helpen begrijpen wat de potentiële voordelen van eigen verbruik zijn. REC heeft een lange staat van dienst op het gebied van extra service aan de industrie. Naast het bieden van zonnepanelen, heeft het bedrijf ook ervaring en expertise in het ondersteunen van klanten op het gebied van planning, installatie en bediening. Voorbeelden van succesvolle commerciële dakinstallaties zijn onder andere de installaties van wereldwijde industrieleiders als Audi en Heineken.

Bij Audi’s fabriek in Brussel worden bijna tienduizend REC Peak Energie Series-zonnepanelen voor een dakinstallatie gebruikt en REC-zonnepanelen voeden de productie van de Heineken bierbrouwerij Wieckse, wat dit de grootste commerciële installatie in Nederland maakt en de grootste zonder terugleververgoedingen of subsidies.

Global Partner Program

Guido Breens, business development manager Benelux & UK bij REC vertelt: ‘Wij willen ook onze partners de best mogelijke service bieden. Hiervoor hebben we het REC Global Partner Program opgezet als ondersteunend platform, waarmee we partnerbedrijven helpen om REC-producten effectief op te markt te zetten en te verkopen en hun eigen zichtbaarheid in de distributie te vergroten. Aangezien het eigen verbruik van energie zich uitbreidt in vele Europese landen, zal het onderzoek potentiële gebruikers in de Benelux helpen om deze trend beter te begrijpen.’

REC

REC is een toeleverancier in de markt van elektriciteit op basis van zonne-energie. Met meer dan 15 jaar ervaring biedt het duurzame en hoogrendements producten, diensten en investeringsmogelijkheden aan de zonne-industrie. Samen met partners creëren we toegevoegde waarde door het aanbieden van oplossingen die beter voldoen aan de groeiende wereldvraag naar elektriciteit. REC is opgericht in Noorwegen en is genoteerd op de beurs van Oslo.

Het hoofdkantoor is gevestigd in Singapore. Met 1.500 medewerkers wereldwijd realiseerde het bedrijf in 2012 een omzet van 4,1 miljard Noorse Kronen (ruim 487 miljoen euro).

www.recgroup.com

De redactie

Recent Posts

Nevi PMI: Verdere teruggang Nederlandse industrie

De laatste PMI-gegevens lieten een verdere teruggang zien in de Nederlandse industriële sector. De matte…

1 dag ago

Verhoogde digitale dreiging voor ondernemers

Het Cybersecuritybeeld Nederland 2024 (CSBN 2024) biedt een beeld van de steeds complexer wordende digitale…

2 dagen ago

FME: Nederland moet vaart maken met energiebesparing

De klimaatdoelen raken uit het zicht. Dat meldt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in…

2 dagen ago

Slimme investering: demonstratiemachines als oplossing voor productiebedrijven

Efficiënt, voordelig en duurzaam: zo goed als nieuwe demonstratiemachines met de modernste technologie tegen aantrekkelijke…

2 dagen ago

Limburgs metaalbedrijf failliet

Het metaalbedrijf Wil Waelbers Design (WWD), gevestigd in Nederweert, is failliet verklaard. WWD was gespecialiseerd…

2 dagen ago

Fabrikanten pessimistischer over verwachte bedrijvigheid

De producenten in de industrie waren in oktober negatiever dan in september. Het vertrouwen ging…

2 dagen ago