‘Er komt als het ware een brug onder de brug’, vertelt Rijkswaterstaat-woordvoerster Nancy Bakker-Wulms over de werkzaamheden aan de Galecopperbrug.
‘Hollandia en Mercon in Capelle a/d IJssel en Gorinchem hebben stalen voorspanliggers gemaakt. Die grote stalen balken van gemiddeld 1.500 ton worden aan de zijkant en binnenkant over de hele lengte van de brug aangebracht. Zo vormen zij een nieuwe constructie met de bestaande brug. De balken versterken de brug, zodat er nieuw hogesterktebeton kan worden aangebracht en de brug omhoog kan worden gevijzeld’, vertelt Bakker-Wulms.
Zes miloen kilo staal
De productie van het staal is in oktober 2013 gestart. Daarna is het staal op de twee productielocaties van Hollandia en Mercon gemonteerd en gelast tot twaalf balken van verschillende lengtes. De losse balken zijn per schip naar de Galecopperbrug in Utrecht vervoerd. Daar zijn de delen van de voorspanliggers met behulp van mobiele hijskranen één voor één in de brug geplaatst en aan elkaar gelast. Om het water te overspannen zijn steeds drie delen nodig van 100 tot 120 meter lang. Twee voorspanliggers komen aan de buitenzijden en twee aan de binnenzijde van de brug. In totaal wordt 6 miljoen kilo staal aan de brug toegevoegd.
Rijdek
De werkzaamheden aan de Galecopperbrug duren tot eind 2015. Nu de brug voldoende is versterkt, wordt hij in juli 90 centimeter opgevijzeld. Vanaf eind juli tot en met november wordt daarna het eerste deel wegdek op de brug vervangen. In 2015 wordt het tweede deel van het rijdek aangepakt en eind 2015 is de renovatie afgerond. Tegelijkertijd werd even verderop de oude geklonken 1900 ton zware Loenerslootsebrug vervangen door een nieuwe boogbrug van 1700 ton. Deze brug was door Mercon bij Nigtevecht op een ponton gemonteerd.