Hollandia en Mercon voegen zes miljoen kilo staal toe aan Galecopperbrug

Hollandia en Mercon in Capelle a/d IJssel en Gorinchem hebben stalen voorspanliggers gemaakt. Die grote stalen balken van gemiddeld 1.500 ton worden aan de zijkant en binnenkant over de hele lengte van de brug aangebracht. Zo vormen zij een nieuwe constructie met de bestaande brug. De balken versterken de brug, zodat er nieuw hogesterktebeton kan worden aangebracht en de brug omhoog kan worden gevijzeld’, vertelt Bakker-Wulms.

Zes miloen kilo staal

De productie van het staal is in oktober 2013 gestart. Daarna is het staal op de twee productielocaties van Hollandia en Mercon gemonteerd en gelast tot twaalf balken van verschillende lengtes. De losse balken zijn per schip naar de Galecopperbrug in Utrecht vervoerd. Daar zijn de delen van de voorspanliggers met behulp van mobiele hijskranen één voor één in de brug geplaatst en aan elkaar gelast. Om het water te overspannen zijn steeds drie delen nodig van 100 tot 120 meter lang. Twee voorspanliggers komen aan de buitenzijden en twee aan de binnenzijde van de brug. In totaal wordt 6 miljoen kilo staal aan de brug toegevoegd.

Rijdek

De werkzaamheden aan de Galecopperbrug duren tot eind 2015. Nu de brug voldoende is versterkt, wordt hij in juli 90 centimeter opgevijzeld. Vanaf eind juli tot en met november wordt daarna het eerste deel wegdek op de brug vervangen. In 2015 wordt het tweede deel van het rijdek aangepakt en eind 2015 is de renovatie afgerond. Tegelijkertijd werd even verderop de oude geklonken 1900 ton zware Loenerslootsebrug vervangen door een nieuwe boogbrug van 1700 ton. Deze brug was door Mercon bij Nigtevecht op een ponton gemonteerd.

Evert Bruinekool

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago