Amada legt dezer dagen de laatste had aan het nieuwe Solution Center in het Duits Haan, vlakbij Düsseldorf. Vraag en Aanbod mocht samen met een handvol Duitse, Italiaanse en Oostenrijkse journalisten een kijkje nemen in het Solution Center.
In de showroom mocht nog niet gefotografeerd worden. ‘Een Japanse traditie. Dat wil men liever niet voor de officiële opening’, verontschuldigde Frank Mörchel, directeur van het Duitse Amada. ‘Het is zoiets als bij ons de bruidegom voor het huwelijk niet de bruid in haar trouwjurk mag zien.’
Landré Euromach, de Nederlandse vertegenwoordiger van Amada, organiseert van 27 tot en met 31 oktober een Hollandse Week in het nieuwe Solution Center, dat ook voor de Nederlandse markt bedoeld is. Geïnteresseerden kunnen er dan een kijkje nemen en het complete aanbod plaatbewerkingsmachines van Amada live zien. Aanmelden kan via de website van Landre Euromach.
Opening
Op 23 oktober wordt de eerste fase van het Solution Center geopend: het gebouw waarin ontvangstkamers voor klanten zijn ondergebracht, studio’s waarin met behulp van de nieuwste mediatools klanten samen met Amada-adviseurs hele fabrieken en productielijnen kunnen plannen en uiteraard een showroom van 2.000 m2.
Ook het nieuwe onderdelenmagazijn, de werkplaats voor het retrofitten van machines en de nieuwe Amada School worden dan officieel in gebruik genomen. Volgend voorjaar moet de tweede fase van het Solution Center gereed zijn. Dit behelst de huisvesting van een productieafdeling voor kantpersgereedschappen en een demonstratiecentrum voor de zaagmachines van Amada.
Amada noemt het nieuwe gebouw geen democentrum of showroom, maar een Solution Center omdat de Japanse producent van plaatbewerkingsmachines hiermee wil benadrukken dat ze vanuit de klant denken. ‘Een showroom betekent dat je uitgaat van je eigen standpunt. In ons solution center staat de vraag van de klant centraal’, zegt Toshio Takagi, managing director van het moederconcern Amada. Het opvallende gebouw is ontworpen naar analogie van het Amada Machine Tool Plaza in Japan, dat geïnspireerd is op de ontwerpen van de Amerikaanse architect Frank Loyd Wright en – inmiddels overleden – Duitse architect Mies van der Rohre, die als een van de eerste staal met glas combineerde.