Het nieuwe Torbo Softline vocht-straalsysteem kan geleverd worden in een 50- of 80-literuitvoering. Met de Torbo Softline is een oplossing gevonden om ook kleine oppervlakken te ontdoen van roest en verontreiniging. ‘Er zijn eigenlijk drie systemen om te stralen: droogijs-, grit- en vochtstralen en wij verkopen ze alledrie’, vertelt Edwin van den Tempel, eigenaar van HSS Torbo. Enkele praktische voordelen van het nieuwe systeem zijn dat er nagenoeg geen statische elektriciteit wordt gevormd en heel belangrijk is dat er 95 procent minder stofvorming op de werkplek ontstaat als met regulair stralen. Hierdoor ontstaat veel minder overlast voor de omgeving en het milieu. Reguliere straalsystemen hebben een stoptijd bij een noodstop van circa zes seconden. Dit systeem stopt door de vernieuwde snelstopfunctie met elektrische afstandsbediening binnen één seconde. Dit is een enorme verbetering voor de veiligheid. Door het kleine formaat en de kleine luchtdoorlaat, halfduims, kan er met relatief weinig lucht gestraald worden. ‘Je kunt nu met een 700 liter compressor al stralen. Ook is er door de nieuwe luchtdoorlaat nog fijner te doseren. ‘Ik kan nu tussen de 0,3 en 8 liter straalmiddel afregelen per minuut met het Torbo Softline vocht-straalsysteem. Wij hebben bij een demonstratie de bruine laag van Barneveldse eieren afgestraald, ze werden dus wit. Dit om te laten zien hoe fijn je het apparaat kunt afstellen, er is geen ei stuk gegaan’, vertelt Tempel.
Opvallend op de stand was het Buse jet-systeem. Ongeveer twintig jaar geleden is in de luchtvaartindustrie begonnen met het stralen met droogijs: een unieke toepassing van CO2. Bij conventionele straalmethoden gebruik je een scherp toevoegmiddel, zoals grit, dat je moet opruimen na het stralen. Het grote voordeel van droogijs stralen is dat er geen straalafval achterblijft en de ondergrond niet opgeruwd wordt. Droogijs is ideaal voor het reinigen van motoren, je hoeft zelfs lagers niet te verwijderen. Schakelkasten, frituurbakken en nog vele andere producten kunnen nu ook worden gestraald. Door de extreem koude werking heeft het zelfs een desinfecterend effect, wat ideaal is in de voedingsindustrie. Met de Buse jet-systemen wordt een combinatie van lucht en droogijsdeeltjes tegen de ondergrond aangeschoten. Dit gebeurt met een snelheid tot wel 300 meter per seconde. De droogijs deeltjes met een temperatuur van maximaal -79 graden Celsius komen tegen de ondergrond aan en bevriezen tijdelijk de vervuiling. Omdat alle materialen krimpen bij verlaging van de temperatuur, breekt de vervuiling los van de ondergrond. Bovendien ontstaat er een micro-explosie doordat het droogijs tijdens de impact in één keer van vaste stof naar gas overgaat. Het gevolg is dat het volume toeneemt met een factor 800. Tijdens deze micro-explosie breekt de vervuiling los van de ondergrond en wordt die weggeblazen door de toegevoerde luchtstroom.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…