De tweede editie van het IE Motoren event zal vooral in het teken staan van de regelgeving en de strengere rendementseisen aan motoren per 1 januari 2017. Het event wordt gehouden op donderdag 20 oktober in De Fabrique in Utrecht.
Rendementseisen van laagspanningselektromotoren zijn vastgelegd in de norm IEC 60034-30-1:2014, die vier verschillende rendementsklassen hanteert: IE1 voor motoren met het laagste rendement tot en met IE4 voor motoren met een hoog rendement. IE1-motoren mogen al sinds 16 juli 2011 niet meer in Europa op de markt worden gebracht. Sinds het begin van 2015 moeten nieuwe elektromotoren in rendementsklasse IE3 vallen; IE2 is alleen nog toegestaan in combinatie met een frequentieregelaar. De norm stelt nu nog rendementseisen aan inductiemotoren met een vermogen van 7,5 kW tot 375 kW. Maar op 1 januari 2017 treedt de volgende fase van EU MEPS in werking, die inhoudt dat de ondergrens wordt verlaagd tot een vermogen van 0,75 kW. Dat de verordening zich richt op motoren met een vermogen van 0,75 tot 375 kW is niet toevallig. Ze maken nog geen 10 procent uit van het wereldwijd geïnstalleerde aantal motoren, maar zijn wel verantwoordelijk voor twee derde van het elektriciteitsverbruik van die elektromotoren.
Langs de velden
In 2012 hebben verschillende partijen hun handtekening gezet onder de Green Deal Efficiënte Elektrische Aandrijfsystemen. Het programma heeft de nodige succesvolle industriële applicaties weten te verwezenlijken. Officieel is dit Green Deal-initiatief eind vorig jaar beëindigd. Zijn we er dan nu? Welke mogelijkheden zijn er, wie kan daar een rol in vervullen, welke kansen biedt dit industrie en toelevering? Maarten van Werkhoven, adviseur energie en duurzaamheid en betrokken bij het Kennisnetwerk Efficiënte Elektrische Aandrijfsystemen en het IEA EMSA-programma, neemt u mee langs de verschillende velden.
Extended Product Approach
Energiebesparing gaat verder dan de elektromotor alleen. Kijk naar de complete aandrijfketen. Aan de Universiteit Gent doet onder andere door Kurt Stockman dat. Sinds 2013 is hij er professor in het vakgebied van de elektromechanische aandrijfsystemen. Maar al sinds 2007 doet hij onderzoek naar de energie-efficiëntie van aandrijfsystemen. In zijn plenaire lezing gaat Stockman in op recente ontwikkelingen op energetisch vlak van typische aandrijfcomponenten, maar geeft hij ook inzicht in het rendement van transmissies (reductiekasten en riemoverbrengingen). Vervolgens staat hij stil bij het streven naar een Extended Product Approach en hoe de regelgeving geleidelijk evolueert om dit mogelijk te maken. Aan de hand van een aantal case studies wordt getoond welk besparingspotentieel door een slimme componentkeuze bij een nieuwe aandrijflijn of bij een retrofit onder handbereik ligt.
Sponsoren
Het IE Motoren Event wordt ondersteund door verschillende sponsoren die zich in de breedste zin van het woord met energiebesparing en IE-motoren bezighouden: ABI, Aproco, ATB Motors, Bauer Gear Motor, Control Techniques/Leroy-Somer, Danfoss, Eaton, Elma, Frakol, Helmke, Lapp Benelux, WEG en Weidmüller. Zij zijn vertegenwoordigd op de ´IE-markt´ en negen van hen leveren een kennisbijdrage in een parallelprogramma.
Meer informatie en aanmelden voor het event: www.aandrijvenenbesturen.nl/iemotoren