De nieuwe C25000, Combilift’s zwaarste vierwegszijlader ooit, trekt het aanbod zijladers in de C-reeks van 14 naar 25 ton. Deze machine weegt 32 ton en meet voor en opzij 5 meter. Hij wordt aangedreven door een 127 kWh/170 pk John Deere 6068 HF motor. De mast schuift naar voren zodat een lading op de vorken naar binnen gehaald en op de wielbomen meegevoerd kan worden. De zes wielen zorgen voor een permanent contact met de grond. Dubbele, dus kleinere voorwielen houden het werkplatform laag op 1.150 millimeter. De operator zit in de cabine op 3,2 meter hoogte. Beide grote wielen achteraan en alleen de buitenste kleine wielen vooraan zijn aangedreven. ‘De vorken met hydraulische shift, kunnen een 20-voet container aan’, aldus CEO Martin McVicar.
De eigenzinnige producent, die 9 procent van zijn omzet investeert in ontwikkeling en opleiding, differentieert verder. Op de vorige CeMAT showde hij een meerijdende, vaste containerlifter. Van die containerlifter, die een container van 35 ton op of naast zijn trailer tilt, zijn er modellen gebouwd voor 220 en 240 voet containers. Er zijn er nu zo’n vijfentwintig van verkocht. Daarvan rijdt een vijftal in Nederland, die af en toe ook in België gehuurd worden. Pech gehad dat het toestel net voor de crisis gelanceerd werd? Het ‘one-off’ product krijgt nu een stevige aanvulling. Combilift pakte immers uit met twee compacte ‘straddle carriers’. Een model op drie wielen (dat een container op en van een trailer licht) en een model op vier wielen en vier hydraulische benen waarmee het niet alleen een container van 35 ton op of van een andere container tilt, maar die ook rakelings over de vloer scherend een hal kan binnenrijden.
De compacte gepatenteerde driewiels versie is ontworpen voor ruwer terrein en heeft geen vering. De machine is ontworpen met geïntegreerde ‘side-shift’. Zo kan men voor en achter onafhankelijk van elkaar tillen of neerlaten. Hij kan overigens gedemonteerd vervoerd worden in een 40 voet container. De vierwiels versie met vering, zorgt voor een lagere grondbelasting. Twee wielen lopen op een hydrostaat, de sturing is hydraulisch en het geheel loopt op super-elastische banden. Bij beide versies worden containers manueel aangeslagen. Trappen langs weerszijden maken het de operator makkelijk. De cockpit van beide toestellen hangt heel laag zodat de bestuurder onder de opgetilde container door zicht heeft rondom. ‘Het is niet de bedoeling in concurrentie te treden met havenleveranciers’, stelde McVicar. Hij mikt meer op kleinere logistieke dienstverleners, de distributie, werven en fabrikanten. De machines zetten containers neer precies waar je ze hebben wil. ‘Tegen een derde van de prijs van een reach stacker.’
Een derde of vierde project was een hydraulische kanteltafel voor containers. ‘Als je een container rechtop zet en vult met stortgoederen zoals houtsnippers of schroot, kun je er twee keer meer gewicht in kwijt dan wanneer die horizontaal staat’, stelde McVicar. Het toestel kantelt containers tot 30 ton. De gezwinde ‘cube’ of Combi CB die we vorige keer te zien kregen -de compacte 2,5 en 3 tons driewieler meerwegs heftruck op diesel, gas of elektrisch- kreeg er ondertussen een 4 tons broertje bij. De ‘cube’, die al zo’n 45 procent van de productie uitmaakt, wordt dus een reeks op zich. Was de levertijd begin dit jaar nog zes weken, nu is die al weer tien weken.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…