Dit schrijft Lex Coenen van NovioStaal in zijn Staaljournaal van oktober. Hierna zijn visie op de mondiale staalmarkt. De dreiging van deze importheffingen hingen al langer in de lucht en dus hebben veel grote afnemers, zoals internationale traders, op voorhand al veel meer materiaal binnen de EU zelf gekocht. Dat heeft er toe geleid dat de EU-fabrieken een veel betere dekkingsgraad van hun productiecapaciteit verkregen en waarmee vervolgens de basis gelegd werd voor het verhogen van de staalprijzen.
Die verhogingen hebben we in onze vorige editie al aangekondigd, maar nu ontstaat daar voor de Europese fabrieken bovenop nog de prettige situatie het komende halfjaar weinig of geen last van lage importprijzen te zullen hebben. Voeg daarbij de relatief sterke economische groei waarvan voorspeld wordt dat die in 2017 verder zal doorzetten dan is het beeld helder dat er binnen de EU nog meer prijsverhogingen in het verschiet liggen. Naar verluidt zijn de jaarlijkse onderhandelingen tussen de staalmakers en de automobielfabrieken intussen al opgestart. Dat is uitzonderlijk vroeg, want meestal beginnen die gesprekken pas in november. Dat zou er op kunnen duiden, dat men snel tot overeenkomst wil komen om enerzijds verdere prijsverhogingen te vermijden, maar anderzijds ook al vroeg verzekerd te zijn van voldoende en vooral tijdige materiaalleveringen.
Levertijden voor gewalst staal lopen namelijk uit en de meeste fabrieken zijn begin oktober voor leveringen in het vierde kwartaal al uit de markt gegaan. Met welke prijzen de markt vanaf 1 januari 2017 moet rekenen is nog steeds niet bekend. Daarmee ontstaat zo langzamerhand een situatie waarbij niet meer gevraagd wordt wat materiaal kost, maar of het geleverd kan worden. Samengevat is het perspectief voor de staalproducenten dus zeer positief te noemen, hoewel het invoeren van importbeperkende maatregelen zeker geen structurele oplossing biedt. Nog steeds bestaat er bij de ruwstaal-productie binnen de Europese Unie een forse overcapaciteit. Deze wordt geschat op 30 à 40 miljoen ton en zolang daar geen oplossing voor gevonden wordt is dit prijsherstel voor de staalmakers een kunstmatige te noemen.
Wereldwijd worden steeds meer protectionistische maatregelen om de eigen economie te beschermen genomen. Vietnam bijvoorbeeld, wat een van de belangrijkste afzetmarkten voor Chinees staal is, overweegt nu nog meer antidumpingmaatregelen te nemen. Ook Australië staat op het punt een importbeperkende heffing in te voeren tegen staal uit diverse Aziatische landen. China zelf, dat de Europese importheffing overigens afkeurt, beweert regelmatig dat het druk doende is haar ruwstaalcapaciteit af te bouwen. Toch heeft het land in de eerste acht maanden van 2016 met 755 miljoen ton staal 2,2 procent meer gewalst dan in 2015. Ondanks die groei is het aandeel van China in de totale wereldstaalproductie echter wel gedaald, van bijna 50 procent naar ca. 43 procent. Dat komt omdat er in andere landen, zoals India en Iran, beduidend meer ruwstaal gemaakt wordt. Voor 2017 is de verwachting, dat het staalverbruik wederom zal stijgen waardoor er wereldwijd meer dan 1.500 miljoen ton ruwstaal zal worden geproduceerd. Voorlopig lijkt er dus meer behoefte aan staal te zijn en daarmee voor de Europese staalmakers de zon te schijnen.
Noviostaal geeft per 11 oktober 2016 de volgende indicatie voor de circa fabrieks-staalprijzen voor coils en kwartoplaat in euro per ton:
Daarmee zet het herstel van de fabrieksprijzen staal zich voort en noteren deze maand 5 euro per ton (sendzimir verz. coils ) tot 20 euro per ton (warmgewalste coils) hogere prijzen dan in september 2016 .
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…