Categories: ActueelMarktprijzen

Importheffingen lijken eindelijk effect te hebben op de staalprijzen

Dit concludeert Lex Coenen in Het Staaljournaal van november 2017. De importheffingen die de EU in de loop der tijd heeft ingevoerd lijken daarmee de gewenste effecten bereikt te hebben, namelijk een consistent rustige marktsituatie en eerlijker concurrentieverhoudingen.

China verlaagd productie

De samenstelling van importeurs is echter behoorlijk aan het veranderen. De herstructureringsmaatregelen die de Chinese overheid heeft ingevoerd ten behoeve van de afbouw van productiecapaciteiten heeft geleid tot een sterke daling van staalexport naar Europa en andere continenten. De afname van de export wordt nog eens bevorderd want om milieuredenen zal in de periode medio november tot en met maart 2018 nog eens circa 45 miljoen staal minder worden geproduceerd. De ruimte die Chinese exporteurs open laten vallen wordt door andere landen echter opgevuld. India, Iran, Zuid-Korea, Turkije en Brazilië waren als exporteur naar Europa al actief, maar daar hebben zich nu ook landen als Indonesië en Vietnam bij aangesloten.

Fusies TataThyssen ArcelorIlva

In de markt wordt natuurlijk positief gereageerd over de gewijzigde Chinese exportpolitiek. Maar diezelfde markt maakt zich nu juist weer zorgen over enerzijds de mogelijke fusie van ThyssenKrupp met Tata Steel en anderzijds de eventuele joint venture van Ilva met ArcelorMittal (AM) resp. Marcegaglia (MG). Deze zorgen zijn niet onbegrijpelijk want die twee concerns tezamen zouden volgens diverse niet fabriek gebonden staaldistributeurs een te dominante positie kunnen krijgen, waardoor de speelruimte op wat een open markt behoort te zijn danig beperkt zou gaan worden. Ook de EU-Commissie realiseert zich intussen kennelijk de gevolgen hiervan, want die gaat alsnog een onderzoek instellen naar de overname van Ilva door AM met MG. Los daarvan kunnen wij ook nog eens opmerken dat de vorming van beide conglomeraten tegelijkertijd geen oplossing biedt voor wat velen noodzakelijk achten, namelijk een verdere reductie van de bestaande productiecapaciteit.


Uit cijfers verstrekt door Eurofer stellen we namelijk vast, dat in de EU in 2016 een hoeveelheid van gewalst staal ca. 162 miljoen ton werd geproduceerd, terwijl de bestaande ruwstaalproductiecapaciteit ca. 216 miljoen ton is. De nieuwe joint venture zou zelfs, indien de overname van Ilva door gaat, juist weer meer gaan produceren, voornamelijk voor de Italiaanse markt, zo zegt men. Ilva beweert grote marktaandelen op haar thuismarkt te hebben verloren ten faveure van andere Europese collega-fabrikanten. Maar het verdrijven van andere EU-leveranciers bij Italiaanse afnemers betekent inschikken op de overige markten binnen Europa. De vraag is dan ook welke meerwaarde de overname van Ilva door AM/MG, buiten het behoud van de werkgelegenheid, voor de markt hebben zal. Het blijft afwachten hoe de EU zal beslissen.

In de afgelopen weken zijn de staalprijzen in het algemeen constant gebleven. Op basis van de huidige marktsituatie gaan veel insiders er van uit dat de prijzen op de Europese markt voor het eerste kwartaal en wellicht zelfs het eerste halfjaar 2018 ongewijzigd zullen blijven dan wel licht zullen stijgen, dat wil zeggen voor warmgewalste coils ca. 20-30 euro per ton. Een sterkere stijging wordt wel verwacht bij verzinkte coils. Dit niet alleen wegens tijdelijke productieverlaging bij Tata Steel, maar ook gezien de aangetrokken vraag. Naar wij vernemen denkt een enkele fabriek zelfs al over een basisprijs voor verzinkte coils van 730 euro per ton. De prijzen voor koudgewalste rollen zouden stabiliseren en dat zou ook gelden voor importmateriaal.

Noviostaal geeft per 21 november 2017 de volgende indicatie voor de circa fabrieks-staalprijzen voor coils en kwartoplaat in euro per ton:

  • Warmgewalste coils: 535 – 555
  • Koudgewalste coils: 615 – 640
  • Sendzimir verz. coils: 660 – 690
  • Kwartoplaat: 580 – 605

Deze maand zijn de prijzen voor bovenstaande staalsoorten over het algemeen lager dan de vorige maand. De prijsverschillen lopen uiteen van -10 tot + 5 € per ton vergeleken met de staalprijzen in oktober 2017.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago