Imtech ontvangt order voor Turkse marine

Rene van der Bruggen, CEO Imtech: ‘Imtech is in toenemende mate actief op de Turkse markt. In de tweede helft van 2010 hebben we Elkon overgenomen, gespecialiseerd in elektrotechniek, automatisering, alarm, monitoring & control in de Turkse maritieme markt. Bundeling van kennis en samenwerking met bestaande Imtech-competenties maakt het mogelijk om nieuwe orders binnen te halen, zoals deze opdracht voor de Turkse marine. Onlangs hebben we ook AE Arma-Elektropanç overgenomen, actief in technische oplossingen in de Turkse markten van gebouwen en energie. Ook met hen zijn we al druk bezig samenwerkingsvoordelen te activeren. Onze activiteiten in Turkije nemen zo aanzienlijk toe.’

Brede leveringsscope

De Turkse maritieme Imtech-business unit Elkon is door Istanbul Shipyard geselecteerd voor het ontwerp, levering en inbedrijfstelling van het complete pakket aan elektrische systemen aan boord van de drie nieuwe marineschepen. De leveringsscope omvat energieopwekking, stroomverdeling en voortstuwing, evenals een geïntegreerd managementsysteem, inclusief power management en machinemonitoring & -control. Ook maken talloze elektrotechnische oplossingen, de implementatie aan boord, de geïntegreerde logistieke ondersteuning, inrichting van de technische ruimten aan boord van het schip en de brugconsoles deel uit van het leveringsprogramma.

Uitgerust met moderne reddingsystemen

Het MoShip is in staat om levensreddende steun te verlenen aan een gehavende onderzeeër en de bemanning hiervan te evacueren. De twee andere schepen functioneren als sleepboot en brandbestrijdingsschip. De beide laatste schepen zullen worden uitgerust met moderne reddingsystemen en -apparatuur, waaronder een op afstand bestuurbaar onderwatervaartuig (ROV, Remotely Operated Underwater Vehicle), drukduikpakken (ADS, atmospheric diving suit), een onderzeeër-ventilatiesysteem, ‘life support’ voor noodsituaties en speciale drukkamers. De schepen kunnen onder water repartiewerkzaamheden uitvoeren en met behulp van duikers in drukpakken, ROV’s en helikopteroperaties wrakken bergen. Het MoShip beschikt tevens over de benodigde infrastructuur voor de inzet van NRDRS; het NAVO Submarine Rescue Diving en Recompression System. De beschikbaarheid van verschillende reddingsconcepten biedt de mogelijkheid voor samenwerking met andere marinevloten.

De redactie

Recent Posts

Ommekeer voor Nederlandse industrie op handen

Na twee moeizame jaren keert de Nederlandse industrie in 2025 weer terug naar groei. De…

3 uur ago

Welke gevolgen heeft de Miljoenennota voor de industrie?

Met Prinsjesdag achter de rug ligt er weer een stapel aan nieuwe plannen klaar voor…

4 uur ago

Aantal faillissementen valt hoger uit dan verwacht

Halverwege 2024 versnelt de opwaartse trend van faillissementen in Europa. Wereldwijd komt eind dit jaar…

4 uur ago

ERP-systeem voor kleine bedrijven in de maakindustrie

ECI Software Solutions, een wereldwijde aanbieder van cloudgebaseerde bedrijfsbeheersoftware en -diensten, introduceert Ridder iQ Essentials,…

22 uur ago

FME: ‘Kabinet heeft oog voor uitdagingen ondernemers’

Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…

1 dag ago

AWVN: ‘Arbeidsmarktkrapte krijgt terecht prioriteit’

Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…

1 dag ago