Rene van der Bruggen, CEO Imtech: ‘Imtech is in toenemende mate actief op de Turkse markt. In de tweede helft van 2010 hebben we Elkon overgenomen, gespecialiseerd in elektrotechniek, automatisering, alarm, monitoring & control in de Turkse maritieme markt. Bundeling van kennis en samenwerking met bestaande Imtech-competenties maakt het mogelijk om nieuwe orders binnen te halen, zoals deze opdracht voor de Turkse marine. Onlangs hebben we ook AE Arma-Elektropanç overgenomen, actief in technische oplossingen in de Turkse markten van gebouwen en energie. Ook met hen zijn we al druk bezig samenwerkingsvoordelen te activeren. Onze activiteiten in Turkije nemen zo aanzienlijk toe.’
De Turkse maritieme Imtech-business unit Elkon is door Istanbul Shipyard geselecteerd voor het ontwerp, levering en inbedrijfstelling van het complete pakket aan elektrische systemen aan boord van de drie nieuwe marineschepen. De leveringsscope omvat energieopwekking, stroomverdeling en voortstuwing, evenals een geïntegreerd managementsysteem, inclusief power management en machinemonitoring & -control. Ook maken talloze elektrotechnische oplossingen, de implementatie aan boord, de geïntegreerde logistieke ondersteuning, inrichting van de technische ruimten aan boord van het schip en de brugconsoles deel uit van het leveringsprogramma.
Het MoShip is in staat om levensreddende steun te verlenen aan een gehavende onderzeeër en de bemanning hiervan te evacueren. De twee andere schepen functioneren als sleepboot en brandbestrijdingsschip. De beide laatste schepen zullen worden uitgerust met moderne reddingsystemen en -apparatuur, waaronder een op afstand bestuurbaar onderwatervaartuig (ROV, Remotely Operated Underwater Vehicle), drukduikpakken (ADS, atmospheric diving suit), een onderzeeër-ventilatiesysteem, ‘life support’ voor noodsituaties en speciale drukkamers. De schepen kunnen onder water repartiewerkzaamheden uitvoeren en met behulp van duikers in drukpakken, ROV’s en helikopteroperaties wrakken bergen. Het MoShip beschikt tevens over de benodigde infrastructuur voor de inzet van NRDRS; het NAVO Submarine Rescue Diving en Recompression System. De beschikbaarheid van verschillende reddingsconcepten biedt de mogelijkheid voor samenwerking met andere marinevloten.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…