Imtech sluit exclusieve overeenkomst met Airbus

Met innovatieve Imtech-droogtechnologie kunnen diverse vliegtuigtypen van Airbus twee keer zo snel gedroogd worden waardoor de productietijd aanzienlijk wordt verkort. Tevens is er sprake van 45 procent energiebesparing op warmte en 50 procent energiebesparing op elektriciteit. Hierdoor vindt er een CO2-reductie van 50 procent plaats.

René van der Bruggen, CEO Imtech: ‘Imtech is al jarenlang technologiepartner van Airbus, onder meer in Duitsland, de UK en China. Actieve betrokkenheid bij en kennis van specifieke technische uitdagingen van Airbus heeft geresulteerd in een unieke droogoplossing voor het drogen van de vliegtuiglak op diverse vliegtuigtypen van Airbus. In de komende 10 jaar zal Imtech wereldwijd drooghallen van Airbus van nieuwe droogtechnologie – Imtech Smart Drying System – gaan voorzien, inclusief daarbij behorende technische services en technisch onderhoud. Dit is in een exclusieve samenwerkingsovereenkomst vastgelegd. Het vormt een bewijs van het technologische vernuft en innovatieve karakter van de Imtech-oplossingen en draagt bij aan verdere groei van Imtech in en buiten Europa.’

Innovatieve droogtechnologie

De kern van de nieuwe Imtech-droogtechnologie komt er op neer dat er in plaats van een langdurige intensieve verplaatsing van warme (droog)lucht in specifieke drooghallen, vliegtuigen nu ‘tailormade’ – op basis van het vliegtuigtype – in een compacte omgeving met speciale door Imtech vervaardigde ‘drooghoezen’ worden gedroogd. Dit zijn met lucht gevulde textielpreparaten die rond vliegtuigen worden geplaatst. De specifiek geconditioneerde hete lucht in de hoezen verwarmt de aangebrachte vliegtuiglak gelijkmatig. Deze technologie maakt het mogelijk alle Airbusvliegtuigen – bijvoorbeeld de ‘vliegtuigfamilie’ A320 – op een meer gerichte wijze te drogen, waardoor het niet nodig is om volledige drooghallen te verwarmen. Het Imtech Smart Drying System voldoet aan de juiste normering om het droogproces zo snel en energie-efficiënt mogelijk te laten plaatsvinden. Dit geeft talloze voordelen ten opzichte van de tot nu toe door alle vliegtuigproducenten gebruikte conventionele droogtechnologie, zowel in doorlooptijd als exploitatie en milieu- en energievoordelen.

Imtech

Airbus


A380_Final_Assembly_Line_in_Toulouse.JPG

De redactie

Recent Posts

Hydrauliek veilig ontluchten of drukloos maken met Safety Bucket

De Hydraulic Safety Bucket wordt gebruikt om een hydraulische installatie of component veilig te kunnen…

3 dagen ago

Omron + Dassault Systèmes op tour door Europa

Omron Industrial Automation en Dassault Systèmes starten dit najaar de ‘Make It Excellent’-tour door Europa met…

3 dagen ago

Partnership Heudra en Rodin Machining

Rodin Machining, een snelgroeiende metaalbewerker gespecialiseerd in CNC draaien- en frezen, kondigt een strategisch partnership…

3 dagen ago

Productie in Duitse machinebouw zakt onverwacht in 2024

De productie in de Duitse machinebouwsector zal in 2024 naar verwachting met acht procent dalen,…

3 dagen ago

Aandacht kleine bedrijven voor online veiligheid vermindert

Digitale veiligheid blijft in de samenleving en economie van levensbelang. Het algemene kennisniveau en de…

3 dagen ago

Valk Welding breidt Europees netwerk uit met Finse vestiging

Valk Welding heeft zijn netwerk uitgebreid met een filiaal in Finland. Dat maakte de specialist…

4 dagen ago