Met innovatieve Imtech-droogtechnologie kunnen diverse vliegtuigtypen van Airbus twee keer zo snel gedroogd worden waardoor de productietijd aanzienlijk wordt verkort. Tevens is er sprake van 45 procent energiebesparing op warmte en 50 procent energiebesparing op elektriciteit. Hierdoor vindt er een CO2-reductie van 50 procent plaats.
René van der Bruggen, CEO Imtech: ‘Imtech is al jarenlang technologiepartner van Airbus, onder meer in Duitsland, de UK en China. Actieve betrokkenheid bij en kennis van specifieke technische uitdagingen van Airbus heeft geresulteerd in een unieke droogoplossing voor het drogen van de vliegtuiglak op diverse vliegtuigtypen van Airbus. In de komende 10 jaar zal Imtech wereldwijd drooghallen van Airbus van nieuwe droogtechnologie – Imtech Smart Drying System – gaan voorzien, inclusief daarbij behorende technische services en technisch onderhoud. Dit is in een exclusieve samenwerkingsovereenkomst vastgelegd. Het vormt een bewijs van het technologische vernuft en innovatieve karakter van de Imtech-oplossingen en draagt bij aan verdere groei van Imtech in en buiten Europa.’
De kern van de nieuwe Imtech-droogtechnologie komt er op neer dat er in plaats van een langdurige intensieve verplaatsing van warme (droog)lucht in specifieke drooghallen, vliegtuigen nu ‘tailormade’ – op basis van het vliegtuigtype – in een compacte omgeving met speciale door Imtech vervaardigde ‘drooghoezen’ worden gedroogd. Dit zijn met lucht gevulde textielpreparaten die rond vliegtuigen worden geplaatst. De specifiek geconditioneerde hete lucht in de hoezen verwarmt de aangebrachte vliegtuiglak gelijkmatig. Deze technologie maakt het mogelijk alle Airbusvliegtuigen – bijvoorbeeld de ‘vliegtuigfamilie’ A320 – op een meer gerichte wijze te drogen, waardoor het niet nodig is om volledige drooghallen te verwarmen. Het Imtech Smart Drying System voldoet aan de juiste normering om het droogproces zo snel en energie-efficiënt mogelijk te laten plaatsvinden. Dit geeft talloze voordelen ten opzichte van de tot nu toe door alle vliegtuigproducenten gebruikte conventionele droogtechnologie, zowel in doorlooptijd als exploitatie en milieu- en energievoordelen.
A380_Final_Assembly_Line_in_Toulouse.JPG
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…