De brug heeft een overspanning van 255 meter en is 17 meter breed. Hij weegt circa 8.400 ton. Het is in Europa één van de grootste bruggen, zo niet de grootste boogbrug, vermeldt Victor Buyck op zijn website. In de avond en nacht van 6 op 7 mei kwam de spoorbrug langzaam in beweging. Met behulp van de speciale voertuigen van het Belgische Sarens, Self Propelled Modular Trailers (SPMT’s), rijdt de brug van de bouwplaats naar zijn bestemming. Het is een rit van ongeveer vierhonderd meter, schuin over de A1 naar de tijdelijke steunpunten.
De brug is nog niet klaar. De komende maanden wordt hij afgebouwd; er wordt onder andere beton gestort en dan zal de brug uiteindelijk 15.500 ton wegen. Als hij op de bouwplaats was afgebouwd, zou de brug te zwaar zijn geweest om nog te kunnen vervoeren. Voor het verrijden van de brug is de A1 ter voorbereiding onderhanden genomen. Het verkeer ondervond veel hinder van deze operatie. De A1 was tijdens het verplaatsen van de brug in beide richtingen afgesloten. Het treinverkeer langs de brug reed gewoon door. In de afgelopen weken werd het asfalt versterkt. De rijloper moest verstevigd worden om de wieldruk aan te kunnen. Anders zou de brug tijdens het verrijden kunnen wegzakken en uit balans raken. Eind augustus wordt de oude spoorbrug verwijderd en de nieuwe brug op het spoor aangesloten. Hiervoor komen de SPMT’s weer in actie. Trein- en wegverkeer worden gedurende een paar dagen omgeleid om deze operatie veilig uit te voeren.
Het Belgische bedrijf Victor Buyck voert het constructieproject uit in onderaanneming voor de SAAone bouwcombinatie, bestaande uit Hochtief Solutions AG, Boskalis BV, KWS Infra BV en Van Hattum en Blankevoort BV. Victor Buyck startte in januari 2014 met het leveren en monteren van een stalen dubbelspoor boogbrug op locatie Muiderberg. De stalen brugdelen werden in Eeklo en Wondelgem in België vervaardigd.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…