Industrie genereert meer omzet door gerichte inzet social media

Zo verhoogt de inzet van social media de autoriteit, versterkt het de klantrelaties en stellen deze bedrijven zich meer open op. Hierdoor zetten zij zich meer op de kaart en verhogen ze hun naamsbekendheid. Waar nu nog anoniem geproduceerd wordt op afgelegen industrieterreinen in hallen zonder ramen zorgen Twitter, LinkedIn, YouTube en Facebook voor een sociaal gezicht. Dit concludeert ABN AMRO in ‘Social Media voor de Industrie’, een interactief naslagwerk dat zij ter gelegenheid van de IndustrialSocialMedia Award publiceert. Deze prijs werd afgelopen maandag-middag voor het eerst uitgereikt aan Heembouw. In de industrie kiest 95 procent van de inkopers hun leverancier op basis van informatie tijdens het inkoopproces. Social media zijn dus bij uitstek geschikt voor de industrie waar alles bij het zakendoen draait om persoonlijke relaties en goede contacten in een zakelijk netwerk. Daarnaast delen bijna zes op de tien inkopers er kennis en ervaring en benadrukt 80 procent directe response tijdens het inkoopproces van belang te vinden.

Ook volgt bijna de helft online discussies over specifieke thema’s en heeft 20 procent via social media contact met leveranciers. De meest gebruikte platforms zijn LinkedIn (91,5 procent), Twitter (42 procent) en Facebook (42 procent). In de komende twee jaar verwacht ruim driekwart van de ondervraagden een toename van het gebruik van social media. De inzet van social media heeft een grotere kans van slagen binnen de industriële sector als social media ingezet wordt als onderdeel van de totale marketingmix. ‘Met social media kunnen industriële bedrijven autoriteit opbouwen. Dit moeten zij wel verdienen en kunnen ze niet afdwingen. Veel bedrijven gebruiken social media ad hoc en op de verkeerde manier. Zij beschouwen het als een kanaal om producten en diensten te pushen en er op korte termijn verkoop   uit   te   halen’,   vertelt   David Kemps, sector banker Industrie van ABN AMRO. ‘De klantrelaties moeten echter centraal staan, het bedrijf moet een gezicht krijgen. Het is net als investeren in het netwerk en het gesprek. Social media zijn dan ook veel meer een relatie- dan een marketingtool.’

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago