Bijna twee derde van de Nederlandse industriële bedrijven verkoopt zijn producten niet online. De IT-beveiliging van het e-commerce platform en de integratie met het ERP-systeem van het bedrijf zijn de grootste hoofdbrekens. Dat blijkt uit de Sana B2B e-Commerce Monitor 2015, een internationaal onderzoek onder ruim 520 beslissers in e-commerce.
Bij business-to-business-modebedrijven en in de sector containers en verpakkingen is een webshop meer gemeengoed. Van de industriële bedrijven die geen webshop hebben, geeft 40 procent wel aan in een nieuwe e-commerce-oplossing te willen investeren.
“In de industriesector hebben bedrijven vaak een verkeerd beeld van e-commerce”, zegt Michiel Schipperus, CEO van Sana. “Ondernemingen zeggen bijvoorbeeld dat klanten niet online willen kopen, maar persoonlijk advies willen. Maar als je het de klanten zelf vraagt, geven ze aan dat ze zo efficiënt mogelijk willen bestellen en dat graag online willen doen.”
Gebruiksvriendelijkheid voorop
Industriële bedrijven die wél voor een webshop kiezen, willen in de eerste plaats dat deze gebruiksvriendelijk is. In de tweede plaats moet een webshop het salesproces versnellen en de omzet vergroten. “Bedrijven zien in dat een webshop er in de eerste plaats is voor hun klanten,” zegt Schipperus, “maar natuurlijk moet de investering wel worden terugverdiend.”
Sectoren met de meeste webshops:
1. Huishoudelijke artikelen & meubelen (86%)
2. Mode & kleding (75%)
3. Containers & verpakkingen / Levensmiddelen (67%)
4. Gezondheidszorg / Vrijetijdssector (63%)
5. Automotive & onderdelen (60%)
12. Bouwmaterialen & Industrials (36%)