Kornmann Rudy kocht de kraan voor het symbolische bedrag van 1 euro van de gemeente Amsterdam. Voorwaarde voor de verkoop was dat hij de kraan zou restaureren. Dat vergde een investering van ruim 2,8 miljoen Euro. ‘Alles wat mis kon gaan, is ook mis gegaan. Er werd een bom gevonden op het terrein, de fundering bleek onvoldoende te zijn en op de dag dat de giek terug zou worden geplaatst, waaide het te hard. Bijna dagelijks werd ik gebeld: ‘Edwin, we hebben een dingetje.’ Maar uiteindelijk staat hier wel Kraan 13 in volle glorie.’
Het ‘Faralda NDSM Kraanhotel Amsterdam’ is mede mogelijk gemaakt door het Nationaal Restauratiefonds, Koninklijke Saan, Van der Leij Bouwprojecten, scheepswerf Talsma en bouwingenieurs VDNPD. Kornmann Rudi: ‘Er is alles aan gedaan om het traditionele karakter te behouden. Er is bijvoorbeeld geen gewone lift, maar een industriële tandheugellift. En er zijn geen luxe ramen, maar luiken en patrijspoorten. Van de buitenzijde is het weer Kraan 13, in de kamers is het pure luxe. Op het dak is bijvoorbeeld een jacuzzi in de openlucht, met uitzicht over haven Amsterdam.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…